اسکریپتاسکریپت فروشگاه سازافزایش سرعت سایتامنیت وردپرستبلیغاتتجارتتولید محتواتولید محتوای اینستاگرامسئو سایتسئوی سایت وردپرسیسیستم مدیریت محتواشبکه های اجتماعیکسب درآمد آنلاینمارکتینگوردپرسووکامرس

راهنمای شروع بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو (SEO)

راهنمای کامل و گام به گام و کاربردی -جهت استفاده تمام مالکان کسب و کارها یا وبسایت های شخصی آنلاین

سرفصل مطالب نوشته

اگر مالک ، مدیر یک سایت کسب درآمد آنلاین یا یک آژانس تبلیغ محتوای آنلاین از طریق موتور جستجوی گوگل-Google – هستید ، راهنماییها و اصول بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو برای شما مناسب خواهد بود.

شما ممکن است صاحب یک کسب و کارنوپا یا رو به رشد و پر رونق باشید ، صاحب یک وب سایت یا جتی ده ها سایت باشید.

و یا یک متخصص SEO در یک آژانس تخصصی وب یا یک متخصص سئو که به سئوی محتواهای انلاین و دیجیتال مارکتینگ  علاقه مند است: این راهنما برایتان قطعا مناسب خواهد بود.

اگر علاقمند به یادگیری کلی اصول اولیه SEO با توجه به بهترین شیوه های روز میباشید ، در واقع الان راه درستی انتخاب نموده اید.

این نوشته هیچ ترفند خارق العاده ای ارائه نمی دهد که به طور خودکار سایت شما را در رتبه اول Google قرار داده و یک شبه راه صد ساله را طی کنید.

ولی قطعا بطور اصولی و حرفه ای راههایی را بشما نشان میدهیم که با رعایت آنها نوشته های شما  خزش منطقی و مناسبی در موتورهای جستجو پیدا نمایید.

و فهرست بندی و درک مطالب شما برای موتورهای جستجو  بطور حتم سهل و آسان خواهد شد.

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) اغلب شامل ایجاد تغییرات کوچک در بخش هایی از وب سایت شما میباشد.

این بهینه سازیها میتواند تأثیر قابل توجهی بر تجربه کاربر و عملکرد سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک در موتورهای جستجو همانند گوگل داشته باشند.

احتمالاً شما قبلاً با بسیاری از موضوعات این راهنما آشنا باشید یا بچشمتان خورده باشند ، وباید بدانید که آنها عناصر ضروری برای هر صفحه وب هستند .

شما باید وب سایتی ایجاد کنید تا درنهایت به نفع کاربران شما باشد و هر گونه بهینه سازی را در این جهت برای بهبود تجربه کاربر باید حتما انجام دهید.

یکی از این کاربران اصلی سایت شما یک موتور جستجو است که به سایر کاربران در کشف محتوای وب سایت شما کمک می کند.

سئو در مورد کمک به موتورهای جستجو برای درک و ارائه محتوا است.

ممکن است سایت شما کوچکتر یا بزرگتر از سایت نمونه ای که ما جهت درک بهتر موضوعات بیان میکنیم باشد.

و یامحتوای بسیار متفاوتی را ارائه دهید، اما موضوعات بهینه سازی در این مقاله در مورد سایت ها در همه اندازه ها و انواع سایت های ساخته شده بر اساس انواع سیستم های مدیریت محتوا کاربرد دارد.

امیدواریم نوشته ما ایده های تازه وکارآمدی در مورد نحوه بهبود وب سایت شما در اختیار شما قرار دهد و خوشحال خواهیم شد سوالات ، بازخورد ها و سایر نکات مد نظر خودتون رو در پایین همین نوشته با دیگر کاربران ما باشتراک بذارید.

واژه نامه ها و تعاریف مهم متن

آیا بطور صد درصد سایت شما در فهرست وب سایت های ثبتی در گوگل قرار دارد؟
اگرچه گوگل میلیاردها صفحه را می پیماید ، اما گم شدن برخی سایت ها قطعا اجتناب ناپذیر است. وقتی خزنده های هوشمند گوگل  سایتی را از دست می دهند ،بطور 90درصد علت آن باید  به یکی از دلایل زیرباشد:
  • اولین اشکال شاید این باشد که سایت شما شاید به خوبی به سایت های دیگر در وب متصل نیست.بعبارتی لینک سازی درستی انجام نداده اید.
  • دومین علت شایع عدم کراولینگ سایت شما شاید اینست که به تازگی یک سایت جدید راه اندازی نموده اید وخزنده های عزیز گوگل !!هنوز وقت لازم برای خزیدن درسایت شما را نداشته اند.
  • سومین دلیل ممکن است بدلیل طراحی بدرخ دهد واین عمل باعث می شود Google نتواند به طوردقیق و منسجم و منظم وسر راست محتوای آن را جستجو نموده و در فهرست وبسایت های قابل اعتماد خود ثبت نماید.
  • چهارمین علت مهم ساید این باشد که Google عزیز !هنگام خزیدن در محتواهای سایت شما خطایی دریافت کرده وشما اطلاع ندارید.
  • البته اگر وبسایتتان در گوگل سرچ کنسول ثبت شده باشد حتما به ایمیلی که با آن ثبت نام نموده اید از طرف گوگل بطور اتوماتیک خطاها طی پیامهایی ایمیل میشوند.
  • وپنجمین علت شاید خط مشی واصول قراردادی و ریشه ای محتواهای وبسایتتان  از خزیدن سایت توسط Google جلوگیری می کند.
ثبت یک سایت در نتایج جستجوی Google رایگان و آسان است. حتی لازم نیست سایتتون رو به Google ارسال کنید. گوگل یک موتور جستجوی کاملاً خودکار واتومات است .
این موتور هوشمند  بطور منظم و دوره ای از خزنده های وب خودش برای کاوش مداوم وب سایت های دنیا استفاده می کند.
گوگل به دنبال سایتهایی است که محتوا وخصوصا محتوای منطبق بر اصول و خط مشی های گوگل داشته باشند تا انها رو سریعا به فهرست خودش اضافه کند.
در حقیقت ، اکثریت قریب به اتفاق سایت های نشان داده شده در نتایج گوگل به صورت دستی برای قرار گرفتن در لیست جستجو ارسال نمی شوند.
بلکه آنها هنگام خزیدن بت های گوگل در وب به طور خودکار پیدا شده و به لیست گوگل اضافه می شوند.
اگر سایتتون در لیست وب سایت های گوگل درج نشده میتونید بکمک کنسول جستجوی Google و ابزارهایی را که ارائه می دهد  محتوای خود را برای  Google ارسال کنید.
با ارسال دستی نیز نوشته شما در فهرست گوگل ثبت می گردند .(البته بشرطی که محتوای سایت شما مغایرتی با شیوه نامه های قانونی گوگل نداشته باشد.)
در صورت تمایل ، میتونید تنظیمات Search Console رو تغییر ندید تا حتی بطور خودکار وار پس از ثبت وبسایتتون در سرچ کنسول گوگل  هشدارهایی را در مورد مسائل مهمی که Google با سایت شما مواجه میشودرا برای شما ارسال کند.
اگر میخواهید در گوگل Search Console ثبت نام کنید لینک رو دنبال نمایید.

اولین قدم برای قرار دادن سایت شما در گوگل این است که مطمئن شوید گوگل می تواند آن را پیدا کند.

بهترین راه برای انجام این کار ارائه یک نقشه سایت است . نقشه سایت فایلی در سایت شماست که صفحات جدید یا تغییر یافته سایت شما را به موتورهای جستجو بخوبی نشان میدهد.

برای اطلاع بیشتر در مورد نقشه سایت نوشته زیر را حتما مطالعه فرمایید: نقشه سایت چیست؟

صفحاتی را که نمی خواهید خزیده شوند-یا ثبت گردند-به Google اعلام نمایید:

یک فایل robots.txt در پوشه وبسایت شما به موتورهای جستجو می تواند اعلام کند که به چه قسمت هایی   از سایت شما نباید دسترسی داشته باشند .
یااین فایل ، که بایدحتما  robots.txt نامگذاری شود ،ودر پوشه اصلی سایت شما قرار می گیرد از بابت مسدود نمودن گوگل بت ها و سایر کراولر ها به محتوای حساس سایتتان امنیت نسبی ایجاد خواهید کرد.
البته این امکان وجود دارد که صفحات مسدود شده توسط robots.txt هنوز قابل خزیدن باشند ، بنابراین برای صفحات فوق حساس ، از روش امن تری نیز بهتر است استفاده نمایید.محتوای قرار گرفته در یک فایل روبوت تکست بشرح کدهای زیر میباشد:
 
# brandonsbaseballcards.com/robots.txt
# Tell Google not to crawl any URLs in the shopping cart or images in the icons folder,
# because they won't be useful in Google Search results.
User-agent: googlebot
Disallow: /checkout/
Disallow: /icons/
اگر این فایل در سایتتان موجود نیست با دو روش میتوانید آنرا ایجاد نمایید و جهت اطلاع در جریان باشید که خود کنسول جستجوی Google دارای روشهای بسیار ساده ای جهت ساخت  robots.txt است که به شما در ایجاد این فایل کمک می کند.
توجه داشته باشید که اگر سایت شما از زیر دامنه ها استفاده می کند و می خواهید صفحات خاصی در یک زیر دامنه خاص خزیده نشوند ، باید یک فایل robots.txt جداگانه برای آن زیر دامنه ها نیز ایجادنمایید.
برای ساخت روبوت تکست توسط گوگل از نوشته روش ساخت روبوت تکست گوگل استفاده فرمایید.

*مهم *برای اطلاعات حساس ، از روشهای امن تر استفاده کنید.

فایل robots.txt روشی مناسب یا موثری برای مسدود کردن مطالب حساس یا محرمانه وبسایت شما نیست.
این فقط به خزنده های خوب دستور می دهد که صفحات برای آنها نیست ، اما مانع از تحویل آن صفحات ازسرور شما به مرورگری که آنها را درخواست می کند ، بطور 100درصدی نمی شود.
یکی از دلایلی که وجود دارد این است که موتورهای جستجو هنوز می توانند به URL هایی که مسدود کرده اید ارجاع داده (فقط نشانی اینترنتی را نشان می دهند ، بدون عنوان یا قطعه) شوند.
و در صورت وجود پیوندهایی به آن نشانی اینترنتی در جایی در اینترنت توسط کاربران قابل رویت خواهند بود.
همچنین ، موتورهای جستجوی غیرقابل انطباق یا مخرب که استاندارد خروج روبات ها را تایید نمی کنند ، می توانند از دستورالعمل های robots.txt شما براحتی سرپیچی کرده و محتوای آنرا نادیده بگیرند.
در نهایت ، یک کاربر کنجکاو یا یک هکر مخرب می تواند دایرکتوری ها یا زیرشاخه های موجود در فایل robots.txt شما را بررسی کرده و نشانی اینترنتی محتوایی را که نمی خواهید دیده شود حدس بزند .
و نهایتا کلا بجای بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو از نوشتن کدینگ های مخرب در روبوت تکست سایتتان استفاده نماید تا باعث افت رتبه شدید شما در گوگل کردد!.
در این موارد ، اگر می خواهید صفحه در Google ظاهر نشود ، از برچسبnoindex بهتر است استفاده کنید.
برای امنیت واقعی اطلاعات و صفحات حساس ، از روشهای مجوز مناسب مانند نیاز به رمز عبور کاربر یا حذف کامل صفحه از سایت خود جهت حفاظت از لو رفتن اطلاعات حساس سایتتان  استفاده کنید.
وقتی Googlebot صفحه ای را خزید ، باید همانطور که یک کاربر معمولی مشاهده می کند ، صفحه را ببیند .
برای ارائه و نمایه سازی بهینه مطلوب عملیات بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو ، همیشه به Googlebot اجازه دسترسی به جاوا اسکریپت ، CSS و فایل های تصویری که توسط وب سایت شما استفاده می شوند را بدهید.
اگر فایل robots.txt سایت شما خزیدن این المان هارا را مسدود می کند ، مستقیماً به نحوه الگوریتم های ارائه شده در موتو رهای جستجو و خصوصا رنکینگ گوگل در کلمات کلیدی محتواهای شما و فهرست بندی محتوای شما آسیب جدی می رساند. این می تواند منجر به رتبه بندی های غیر مطلوب عجیب و غریب نیز شود!!
اقدام توصیه شده :ابزار سرچ کنسول گوگل در بخش overwie به شما امکان بررسی سایت و مشاهده این لینک ها وصفحات خراب یا مشکل دار را میدهد .
توصیه میکنیم حتما از این ابزار همواره استفاده نموده و وضعیت صفحات سایتتون رو همیشه بررسی نموده و ایرادات احتمالی که گوگل برای شما لیست نموده را برطرف نمایید. این به شما امکان می دهد نحوه مشاهده و ارائه محتوای Googlebot را دقیقاً ببینید و به شما کمک می کند تعدادی از مسائل نمایه سازی را در سایت خود شناسایی و برطرف کنید. ابزار بررسی لینک و صفحات سایت توسط گوگل سرچ کنسول
عنوان صفحه اصلی شما وعناوین سایر صفحات موجود در وبسایتتان می تواند نام وب سایت/کسب و کار شما و اطلاعات مهم دیگری  را لیست کند .
و می تواند شامل سایر اطلاعات مهم مانند موقعیت فیزیکی کسب و کار یا شاید تعدادی از تمرکزها یا پیشنهادات اصلی آن باشد.
از موارد زیر اکیدا در هنگام نوشتن محتوا و عناوین صفحات سایتتان خودداری نمایید:1- انتخاب عنوانی که هیچ ارتباطی با محتوای صفحه ندارد.2- استفاده از عناوین پیش فرض یا مبهم مانند “بدون عنوان” یا “صفحه جدید 1”.
پس از بکار بردن موارد زیر اکیدا اجتناب نمایید: استفاده از عناوین بسیار طولانی که برای کاربران مفید نیست. کلمات کلیدی غیر ضروری را در titleبرچسب های خود پر کنید.

ازتگ توضیحات متا یا همان meta tag description استفاده کنید:

وقتی از متا تگ ها در عنوان  نوشته استفاده مینمایید  موتورهای جستجو خلاصه ای از آنچه که صفحه در مورد آن است را ارائه می دهد.

عنوان یک صفحه ممکن است چند کلمه یا عبارت باشد ، در حالی که توضیحات متا تگ صفحه ممکن است یک جمله یا دو یا حتی یک پاراگراف کوتاه باشد. 

متا تگ ها مهم هستند زیرا Google ممکن است از آنها به عنوان قطعه ای برای صفحات شما جهت نمایش به کاربر درخواست کننده استفاده کند.

توجه داشته باشید که ما می گوییم “ممکن است” زیرا ممکن است Google در صورت مطابقت با درخواست کاربر ، از بخش مربوط به متن قابل مشاهده صفحه شما بجای متاتگ صفحه استفاده نماید.

افزودن توضیحات متاتگ به هر یک از صفحات شما همیشه یک عمل خوب در جهت بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو  بوده  در صورتی که Google نتواند متن مناسبی را برای استفاده در قطعه پیدا کند سریعا از توضیحات متای نوشته جهت نمایش آن استفاده مینماید.

در عکس زیر مشاهده میفرمایید که قطعه پاراگراف آبی همان متاتگ نوشته جستجو شده است.

نمونه ای از نتایج جستجوی پیوند آبی ساده برای کارت های بیس بال

  • اجتناب کردن از عمل زیر در نوشته ها و صفحات وبسایت الزامیست: استفاده از یک توضیحات متا تگ در تمام صفحات سایت شما یا گروه بزرگی از صفحات یا نوشته های وبسایت .
درون نوشته ها برای موضوعات مختلف موجود در یک نوشته از عناوین معنادار و مرتبط برای نشان دادن موضوعات مهم وطبقه بندی محتواهای یک نوشته استفاده کنید.
 با انجام این کاربه ایجاد یک ساختار سلسله مراتبی برای محتوای خود کمک میکنید ، و این عمل حرکت کاربران وگوگل بت ها را را در سند شما آسان تر می کند.
تصور کنید که دارید طرح کلی می نویسیدمشابه نوشتن طرح کلی برای یک مقاله بزرگ ، کمی فکر کنید که نکات اصلی و فرعی محتویات صفحه چیست و تصمیم بگیرید که در کجا از برچسب های عنوان مناسب استفاده کنید.
  • از موارد زیر اکیدا اجتناب نمایید: قرار دادن متن نامرتبط و طولانی در برچسب های عنوان که در تعریف ساختار صفحه مفید نخواهدبود. حرکت نامنظم از یک اندازه برچسب عنوان به عنوان دیگربا اندازه متفاوت!!
از برچسب های عنوان در جایی که منطقی است استفاده کنید. برچسب های (یا همان عناوین درون نوشته ) بتعدادزیاد در یک صفحه می تواند اسکن محتوا را برای کاربران دشوار کند.
همچنین میتواند باعث شود که کاربر نتواند مشخص کند که یک موضوع به کجا ختم می شود و یا کاربر نتواند تشخیص دهد ایتدا و انتهای موضوعات نوشته کجاهاست.
  • کارهای زیر اکیدا توصیه میشود: استفاده بیش از حد از برچسب های عنوان در یک صفحه. سرفصل های بسیار طولانی استفاده از برچسب های عنوان فقط برای حالت دادن به متن و عدم ارائه ساختار.
داده های ساختار یافته کدی است که می توانید به صفحات سایتهای خود اضافه کنید تا محتوای خود را در موتورهای جستجو مشخص تر و دقیق تر توصیف کنید.
هر چه اطلاعات این داده ها مختصر و مفید تر و مرتبط تر باشد نهایتا صفحه مورد نظر از عملکرد بهتری در بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو برخوردار خواهد بود.
بنابراین کاربران و موتورهای جستجو می توانند مطالب موجود در صفحات شما را بهتر درک کنند.
همچنین موتورهای جستجو می توانند از این  داده ها برای نمایش محتوای شما به روشهای مفید (و چشم نواز!) در نتایج جستجو استفاده کنند.
این به نوبه خود می تواند به شما در جذب مشتری مناسب برای تجارت شما کمک زیادی کند.به عکس زیر دقت فرمایید .
به عنوان مثال ، اگر یک فروشگاه آنلاین دارید و یک صفحه محصول را علامت گذاری کرده اید ، اطلاعات ساختار یافته ای که به صفحه اضافه نموده اید به کاربر وگوگل بت ها کمک می کند بفهمند که این صفحه دارای دوچرخه ، قیمت و نظرات مشتری است.
گوگل باحتمال زیاد در صورتی که کلمه جستجو شده از کلمات عنوان سئو یا از کلمات *کلمه کلیدی* صفحه موردنظر باشداطلاعات داده های ساختار یافته مشخص شده صفحه مذکور را را در قطعه برای نتایج جستجو برای عبارتهای مربوط نشان دهد. 
به این نتایج اصطلاخا Rich Snippets (ریچ اسنیپت) نیز می گویند.

تصویری که یک نتیجه جستجو را با استفاده از داده های ساختار یافته توسط ستاره های مرور افزایش می دهد.

علاوه بر استفاده از نشانه گذاری داده های ساختار یافته برای Rich Snippets (ریچ اسنیپت) ، ممکن است از آن برای ارائه نتایج مرتبط در قالب های دیگر استفاده شود.
به عنوان مثال ، اگر یک فروشگاه آجر و ملات دارید ، علامت گذاری ساعت کار به مشتریان احتمالی شما این امکان را می دهد تا دقیقاً در زمانی که به شما نیاز دارند ، شما را پیدا کنند .
همچنین  میتواند در صورت باز بودن/بسته بودن فروشگاه شما در زمان جستجو ، آنها را مطلع کنید.عکس زیر یک نمونه از این داده های ساختار یافته یا Rich Snippets (ریچ اسنیپت) را نشان میدهد:

نتیجه جستجوی Google برای فروشگاه های بستنی ، نتایج غنی را که با داده های ساختار یافته فعال شده است نشان می دهد.

شما می توانید بسیاری از نهادهای مرتبط با تجارت خودرا بعنوان Rich Snippets (ریچ اسنیپت) صفحه مربوطه  علامت گذاری ونامگذاری کنید.
بعنوان مثال از موارد زیر میتوان جهت بهتر کردن بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو استفاده نمود:
  • محصولاتی که می فروشید
  • محل کسب و کار
  • ویدیوهایی درباره محصولات یا کسب و کار شما
  • ساعات کار
  • لیست رویدادها
  • دستور پخت
  • لوگوی شرکت شما و بسیاری دیگر!
لیست کاملی از انواع محتوای پشتیبانی شده که میتوانید از آنها در صفحاتتان استفاده نمایید را در نوشته *داده های ساختاریافته وانواع مهم آنها *  مشاهده فرمایید.
توصیه می کنیم برای توصیف محتوای خود از داده های ساختار یافته با علامت گذاری نشانه های پشتیبانی شده استفاده کنید.
 می توانید نشانه گذاری را به کد HTML به صفحات خود اضافه کنید یا از ابزارهایی مانند Data Highlighter و Markup Helper  گوگل کهدو ابزار کاربردی ساخت گوگل برای نشانه گذاری صفحات وبسایت ها با داده های ساختار یافته استفاده کنید .
پس از اینکه محتوای خود را علامت گذاری کردید ، می توانید ازابزار آنلاین دیگر گوگل بنام  Google Rich Results  استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ خطایی در پیاده سازی عملیات رخ نداده باشد. 
جهت درک تفاوت های این دو ابزار نشانه گذاری گوگل میتوان اینگونه بیان کرد که :
اگر می خواهید بدون تغییر کد منبع یا همان سورس کدها یا source codes وبسایت خود ، نشانه گذاری ساختار یافته را انجام دهید ،باید از Data Highlighter استفاده کنید .
اگر می خواهید کد نشانه گذاری آماده کپی و جایگذاری در سورس صفحه شما شود ، ابزار Markup Helper را بهتر است استفاده نمایید.
هشدار مهم :لازم بذکر است که استفاده از این ابزار اگر با علم برنامه نویسی صفحات و ساختار برنامه نویسی صفحات وبسایت آشنایی ندارید اجتناب کنید زیرا که ممکن است صفحه مورد نظر را خراب کنید .
گزارشات مختلفRich Snippets (ریچ اسنیپت)در Search Console به شما نشان می دهد که چند صفحه در سایت شما با یک نوع نشانه گذاری خاص شناسایی شده و چند بار در نتایج جستجو ظاهر شده اند و چند بار افراد در 90 روز گذشته روی آنها کلیک کرده اند.
همچنین خطاهایی را که شناسایی نموده برایتان نشان می دهد.
  • از موارد زیر اکیدااجتناب نمایید: افزودن داده های نشانه گذاری که برای کاربران قابل مشاهده نیست. ایجاد نظرات جعلی یا افزودن نشانه گذاری های نامربوط.

ظاهر خود را در نتایج جستجوی Google مدیریت کنید

تصحیح داده های ساختار یافته در صفحات شما نیز باعث می شود صفحه شما واجد شرایط بسیاری از ویژگی های خاص در نتایج جستجوی Google گردد.
از جمله موارد مهم و کاربردی که میتواند به بهبود ظاهر سایت و کاربر پسند تر شدن آنها و در نهایت به بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو بصورت حرفه ای تری کمک کند روش افزودن ستاره های بازبینی ، نتایج تزئین شده فانتزی و موارد دیگر در داده های ساختار یافته میباشد. 
موتورهای جستجو در هر قطعه محتوا به یک آدرس اینترنتی منحصر به فرد نیاز دارند تا بتوانند آن محتوا را خزیده و فهرست بندی کنند و کاربران را به آن ارجاع دهند. 
محتوای مختلف (به عنوان مثال ، محصولات مختلف در یک فروشگاه) و همچنین محتوای تغییر یافته (به عنوان مثال ، ترجمه ها یا تغییرات منطقه ای) برای نشان دادن مناسب در جستجو باید از URL های جداگانه استفاده کنند.
URL ها به طور کلی به چندین بخش مجزا تقسیم می شوند:
 
protocol://hostname/path/filename?querystring#fragment

مثلا:

 
https://www.example.com/RunningShoes/Womens.htm?size=8#info

نکته مهم1 :

گوگل توصیه می کند که همه وب سایت ها از فرمت دارای گواهی نامه ssl که بصورت https:/در صورت امکان استفاده کنند.                                                                        باید بدانید که Google در URL  های سایت ها بین نسخه دارای www و نسخه غیر www تفاوت قائل می شود (برای مثال ، www.example.comیا فقط example.com).پس توصیه میکنیم که حتما هنگام افزودن وب سایت خود به Search Console ،حتما هر دوفرمت http://و https:// و همچنین نسخه های دارای www و غیر www را اضافه کنید.
[/box]

نکته مهم 2:

موضوع دیگری که باید بدانید اینست که در آدرس url صفحات و محتواهای وبسایت ها مسیر ، نام فایل و رشته پرس و جو تعیین می کند که کدام محتوا از سرور شما قابل دسترسی است.                                                                         این سه قسمت به حروف کوچک و بزرگ حساس هستند ، بنابراین کلمه FILEنشانی اینترنتی متفاوتی نسبت بهfile ایجاد  خواهد نمود .البته لازم بذکر است که در url های سایت  نام میزبان(مثلا در url همین صفحه کلمه  canvapro.ir) و پروتکل(https://)به حروف کوچک حساس نیستند. و حروف بزرگ یا کوچک در آنجا نقشی ندارند.

نکته مهم 3:

هنگام مراجعه به صفحه اصلی ،گذاشتن  علامت پایانی url ها به صورت /پس از نام میزبان اختیاری است زیرا منجر به یک محتوا می شود (دقیقا یعنی https://example.com/همان است https://example.com). 

نکته مهم 4:

برای مسیر و نام فایل ، یک اسلش پشت سر هم به عنوان یک URL متفاوت در نظر گرفته می شود (برای مثال ، سیگنال دهی به یک فایل یا یک دایرکتوری) ، مانند https://example.com/fishبا /https://example.com/fish متفاوت میباشد
ناوبری یک وب سایت یا همان طبقه بندی و چیدمان سلسه مراتبی صفحات و نوشته ها و کلا محتواهای یک سایت  به بازدیدکنندگان کمک میکندکه سریعتر محتوای موردنظر خود را پیدا کنند و لذا در بحث بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو نقش مهمی ایفا میکنند.
همچنین ناوبری درست می تواند به موتورهای جستجو وخوانندگان و کاربران سایت کمک کند تا درک کنند که صاحب وب سایت چه محتوایی را مهم می داند وچه محتواهایی از درجه اهمیت کمتر یا متفاوت تری برخوردار است.
اگرچه نتایج جستجوی گوگل در سطح صفحه ارائه می شود ، اما گوگل نیز دوست دارد درک کند که یک صفحه چه نقشی در تصویر بزرگتر سایت دارد.به شکل زیر دقت فرمایید.

نمونه ای از سلسله مراتب مفید صفحه برای یک وب سایت.

همه سایتها دارای صفحه اصلی هستند ، که معمولاً پرترددترین صفحه در سایت و محل شروع ناوبری برای بسیاری از بازدیدکنندگان است.
مگر اینکه سایت شما فقط تعداد انگشت شماری از صفحات را داشته باشد . در ساختار کلی وبسایتتان باید به این فکر کنید که چگونه بازدیدکنندگان از یک صفحه کلی (صفحه اصلی شما) به صفحه ای که دارای محتوای خاص تری است حرکت میکنند و هدایت میشوند.
این موضوع مهمی است که ببینید آیا صفحات کافی جهت یک موضوع خاص دارید که ایجاد صفحه ای با توصیف این صفحات مرتبط منطقی باشد (به عنوان مثال ، صفحه اصلی -> فهرست موضوعات مرتبط -> موضوع خاص)؟
آیا صدها محصول مختلف دارید که باید در صفحات چند دسته و زیر شاخه طبقه بندی شوند؟
دقت فرمایید که الکی ساختار برای خودتان ایجاد نکنید !! زیرا اعتبار صفحات دیگرتان به اعتبار این صفحات حاوی موضوعات الکی تقسیم میشود و در نهایت رتبه تان در رنکینگ گوگل افت خواهد داشت.
بردکرامپ یک ردیف پیوندهای داخلی در بالا یا پایین صفحه است که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا به سرعت به بخش قبلی یا صفحه اصلی سایتتان برگردند.
بسیاری ازbreadcrumb ها دارای عمومی ترین صفحه (معمولاً صفحه اصلی) به عنوان اولین و سمت راست ترین پیوند(در قالب های راست چین و فارسی سازی شده ) یا سمت چپ ترین پیوند در قالب های اورجینال غیر راست چین  استفاده میکنند و قسمت های خاص تر را در ادامه با علامت یا جداکننده هایی مانند /یا<< یا …لیست می کنند.
توصیه می کنیم جهت آشنایی بیشتر با نحوه کاربرد و چگونگی نشان دادن بردکرامب صفحات ازنوشته ** نشانه گذاری داده های ساختار یافته breadcrumb چیست ؟** دیدن فرمایید.
شکل زیر یک نمونه برد کرامپ یک صفحه خاص سایت نمونه را نشان میدهد:

وب سایتی با فهرست خرده ریز که سلسله مراتب صفحه کنونی را نشان می دهد.

یک صفحه ناوبری یک صفحه ساده در سایت شماست که ساختار وب سایت شما را نشان می دهد و معمولاً شامل یک فهرست سلسله مراتبی از صفحات سایت شما است.
 اگر بازدیدکنندگان در یافتن صفحات در سایت شما با مشکل مواجه شوند ، ممکن است از این صفحه دیدن کنند. در حالی که موتورهای جستجو نیز از این صفحه دیدن می کنند .
گوگل بت ها با پوشش خوب خزیدن صفحات سایت شما ، عمدتاً بازدیدکنندگان رانیز بسمت مطالب دقیقتر و مرتبط تر هدایت حواهند کرد.
در حالیکه یک صفحه ناوبری ساده برای کل سایت خود (یا مهمترین صفحات ، اگر صدها یا هزاران صفحه دارید) برای کاربران قرار  میدهید بهتر است یک فایل نقشه سایت XML نیز ایجاد کنید.
انجام این کار باعث میشود تا مطمئن شوید موتورهای جستجو صفحات جدید و به روز شده در سایت شما را کشف می کنند و همه آدرس های اینترنتی مربوطه را به همراه آخرین تاریخهای تغییر یافته محتوای اصلی آنها فهرست می کنند.
  • وباز هم اجتناب کنید از موارد مخرب زیر: اجازه دهید صفحه ناوبری شما با پیوندهای خراب قدیمی شود. ایجاد یک صفحه ناوبری که به سادگی صفحات را بدون سازماندهی آنها فهرست می کند ، به عنوان مثال بر اساس موضوع
حرکت کاربران از محتوای عمومی به محتوای خاص تری را که کاربرانتان می خواهند در سایت شما به آن دسترسی داشته باشند راتا حد ممکن آسان کنید.
صفحات ناوبری را وقتی منطقی است اضافه کنید و آنها را به طور موثر در ساختار پیوند داخلی خود کار کنید. مطمئن شوید که همه صفحات سایت شما از طریق پیوندها قابل دسترسی هستند و نیازی به جستجوی داخلی ندارند.
پیوند به صفحات مربوطه ، در صورت لزوم ، به کاربران امکان می دهد محتوای مشابه را کشف کنند.
  • خوب در اینجا هم ذکر چند نمونه از ممنوعیات در ایجاد ساختار سایت ها الزامیست:  ایجاد شبکه های پیچیده از پیوندهای ناوبری ، به عنوان مثال ، پیوند دادن هر صفحه در سایت شما به هر صفحه دیگربدون اینکه ارتباط درستی بین مفاهیم آنها وجود داشته باشد. با برش و تکه تکه کردن محتوای خود بیش از حد کاری نکنید که   که رسیدن به یک محتوای خاص  از صفحه اصلی مثلا بیست کلیک نیاز داشته باشد!
کنترل بیشتر ناوبری از صفحه به صفحه در سایت شما از طریق پیوندهای متنی باعث می شود موتورهای جستجو بتوانند سایت شما را خزیده و درک کنند. 
هنگام استفاده از جاوا اسکریپت برای ایجاد یک صفحه ، از aعناصر دارای URL به عنوان hrefمقادیر ویژگی استفاده کنید و همه موارد منو را در بارگذاری صفحه ایجاد کنید ، به جای اینکه منتظر تعامل کاربر باشید.
  • اجتناب کردن از: 1-داشتن ناوبری کاملاً مبتنی بر تصاویر یا انیمیشن ها. 2-برای هدایت کاربر نیاز به اسکریپت یا مدیریت رویداد بر اساس افزونه برنامه ریزی نکنید .
گاهی کاربران با پیوند خراب یا تایپ آدرس اینترنتی اشتباه به صفحه ای می رسند که در سایت شما وجود ندارد. 
داشتن یک صفحه 404 سفارشی که با مهربانی کاربران را به یک صفحه کاری در سایت شما هدایت می کند ، می تواند تجربه کاربر را تا حد زیادی بهبود بخشد. 
پیوندی به صفحه اصلی خود و ارائه پیوندهایی به محتوای محبوب یا مرتبط در سایت خود را در نظر بگیرید. می توانید از کنسول جستجوی Google برای یافتن منابع آدرس های اینترنتی که باعث خطاهای “پیدا نشد” استفاده کنید .
  • اجتناب کردن از: 1-ایندکس کردن 404 صفحه شما در موتورهای جستجو (اطمینان حاصل کنید که سرور وب شما پیکربندی شده است تا کد وضعیت HTTP 404 را ارائه دهد یا-در مورد سایتهای مبتنی بر جاوا اسکریپت- noindexدر صورت درخواست صفحات غیر موجود ، برچسب را شامل شود). 2-جلوگیری از خزیدن 404 صفحه در فایل robots.txt. 3-ارائه فقط یک پیام مبهم مانند “یافت نشد” ، “404” یا هیچ صفحه 404 به طور کلی. 4-از طرحی برای 404 صفحه خود استفاده کنید که با بقیه سایت شما سازگار نباشد.
ایجاد دسته های توصیفی و نام فایل ها برای اسناد موجود در وب سایت شما نه تنها به شما کمک می کند تا سایت خود را بهتر سازماندهی کنید .
بلکه می تواند URL های راحت تر و دوستانه تری را برای کسانی که می خواهند به محتوای شما پیوند دهند ، ایجاد کند. ممکن است بازدیدکنندگان از URL های بسیار طولانی و مرموز که حاوی تعداد کمی کلمات قابل تشخیص هستند بترسند.
آدرس های اینترنتی مانند موارد زیر ممکن است گیج کننده و غیر دوستانه باشند:
 
https://www.brandonsbaseballcards.com/folder1/22447478/x2/14032015.html
اگر آدرس اینترنتی شما معنی دار باشد ، می تواند مفیدتر باشد و در زمینه های مختلف به راحتی قابل درک باشد:
 
https://www.brandonsbaseballcards.com/article/ten-rarest-baseball-cards.html
در نهایت ، به یاد داشته باشید که URL یک سند معمولاً به نوعی در نتیجه جستجوی Google در نزدیکی عنوان سند نمایش داده می شود.
گوگل در خزیدن انواع ساختارهای URL ، حتی اگر کاملاً پیچیده باشند ، خوب است ، اما صرف زمان برای ساده سازی URL ها تا حد امکان ، یک عمل خوب است.
آدرس های اینترنتی حاوی کلمات مرتبط با محتوا و ساختار سایت شما برای بازدیدکنندگان سایت شما دوستانه تر است.
اجتناب کردن:
  • استفاده از URL های طولانی با پارامترهای غیر ضروری و شناسه های جلسه.
  • انتخاب نام صفحات عمومی مانند page1.html.
  • استفاده از کلمات کلیدی بیش از حد مانند baseball-cards-baseball-cards-baseballcards.html.
از ساختار دایرکتوری استفاده کنید که محتوای شما را به خوبی سازماندهی کرده و به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا بدانند در سایت شما کجا هستند. سعی کنید از ساختار فهرست خود برای نشان دادن نوع محتوای موجود در آن URL استفاده کنید.
اجتناب کردن:
  • تودرتو عمیق از زیر شاخه ها مانند .../dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/page.html.
  • استفاده از نامهای دایرکتوری که هیچ ارتباطی با محتوای آنها ندارند.
برای جلوگیری از پیوند کاربران به یک نسخه از URL و دیگران که به نسخه دیگری پیوند می دهند (این می تواند اعتبار آن محتوا را بین URL ها تقسیم کند) ، بر استفاده و اشاره به یک URL در ساختار و پیوند داخلی صفحات خود تمرکز کنید.
اگر متوجه شدید که افراد از طریق چندین نشانی اینترنتی به یک محتوا دسترسی دارند ، ایجاد تغییر مسیر 301 از نشانی های اینترنتی غیر ترجیحی به نشانی اینترنتی غالب راه حل مناسبی برای این امر است. 
اگر نمی توانید تغییر مسیر دهید ، می توانید از rel="canonical" عنصر پیوند نیز استفاده کنید.
اجتناب کردن:
  • به عنوان مثال ، داشتن صفحات از زیر دامنه ها و فهرست اصلی به محتوای مشابه ، domain.com/page.htmlو sub.domain.com/page.html.
ایجاد محتوای قانع کننده و مفید احتمالاً بیش از سایر عوامل مورد بحث در اینجا بر وب سایت شما تأثیر می گذارد. 
کاربران وقتی محتوای خوبی را می بینند می دانند و احتمالاً می خواهند کاربران دیگر را نیز به آن هدایت کنند. این می تواند از طریق پست های وبلاگ ، خدمات رسانه های اجتماعی ، ایمیل ، انجمن ها یا سایر وسایل باشد.
سر و صدای ارگانیک یا دهان به دهان چیزی است که به ایجاد شهرت سایت شما هم در بین کاربران و هم در گوگل کمک می کند و به ندرت بدون محتوای با کیفیت ارائه می شود.

ایجاد محتوای جدید جالب می تواند پیوندهایی را از وب سایت های دیگر ایجاد کند.

به کلماتی فکر کنید که کاربر ممکن است برای یافتن قطعه ای از محتوای شما جستجو کند. کاربرانی که اطلاعات زیادی در مورد این موضوع دارند ممکن است از کلمات کلیدی متفاوتی در جستجوهای خود نسبت به افرادی که در این زمینه تازه کار هستند استفاده کنند. 
به عنوان مثال ، یک طرفدار قدیمی فوتبال ممکن است عبارت “fifa” را که مخفف “فدراسیون بین المللی فوتبال” است جستجو کند ، در حالی که یک طرفدار جدید ممکن است از پرس و جو عمومی تری مانند “پلی آف فوتبال” استفاده کند. 
پیش بینی این تفاوت ها در رفتار جستجو و محاسبه آنها هنگام نوشتن محتوای خود (با استفاده از ترکیبی مناسب از عبارات کلیدی) می تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. 
Google Ads یک برنامه ریز کلید واژه مفید ارائه می دهد  که به شما کمک می کند تا تغییرات کلمات کلیدی جدیدی را کشف کرده و حجم جستجوی تقریبی هر کلمه کلیدی را مشاهده کنید. 
همچنین ، کنسول جستجوی Google بالاترین پرسش های جستجو را که سایت شما در آن ظاهر می شود و مواردی که بیشترین کاربران را به سایت شما در گزارش عملکرد هدایت کرده اند ، در اختیار شما قرار می دهد .
ایجاد یک سرویس جدید و مفید را که هیچ سایت دیگری ارائه نمی دهد ، در نظر بگیرید. همچنین می توانید یک تحقیق اصلی بنویسید ، یک داستان خبری هیجان انگیز ارائه دهید یا از پایگاه منحصر به فرد کاربران خود استفاده کنید. سایت های دیگر ممکن است فاقد منابع یا تخصص لازم برای انجام این کارها باشند.
کاربران از محتوایی که به خوبی نوشته شده است و پیگیری آنها آسان است لذت می برند.
اجتناب کردن:
  • نوشتن متن شلخته با بسیاری از اشتباهات املایی و دستوری.
  • محتوای نامناسب یا ضعیف نوشته شده است.
  • جاسازی متن در تصاویر و فیلم ها برای محتوای متنی: کاربران ممکن است بخواهند متن را کپی و جایگذاری کنند و موتورهای جستجو نمی توانند آن را بخوانند.
این همیشه مفید است که محتوای خود را سازماندهی کنید تا بازدیدکنندگان به خوبی درک کنند که یک موضوع محتوا از کجا شروع می شود و موضوع دیگر به کجا ختم می شود. 
تقسیم محتوای شما به بخش های منطقی یا تقسیم بندی به کاربران کمک می کند مطالب مورد نظر خود را سریعتر پیدا کنند.
اجتناب کردن:
  • ریختن حجم زیادی از متن در موضوعات مختلف بر روی صفحه بدون پاراگراف ، زیر عنوان یا جداسازی طرح.
محتوای جدید نه تنها پایگاه بازدیدکنندگان فعلی شما را باز می گرداند ، بلکه بازدیدکنندگان جدیدی را نیز به ارمغان می آورد.
اجتناب کردن:
  • اصلاح مجدد (یا حتی کپی) محتوای موجود که ارزش اضافی کمی برای کاربران به همراه خواهد داشت.
  • داشتن نسخه های تکراری یا تقریباً تکراری از محتوای خود در سراسر سایت خود.
درباره محتوای تکراری بیشتر بدانید .
طراحی سایت شما با توجه به نیاز بازدیدکنندگان در حالی که مطمئن شوید سایت شما به راحتی در دسترس موتورهای جستجو قرار می گیرد ، معمولاً نتایج مثبتی را ایجاد می کند.
اجتناب کردن:
  • درج تعداد زیادی کلمات کلیدی غیر ضروری با هدف موتورهای جستجو اما برای کاربران آزاردهنده یا مزخرف است.
  • داشتن بلوک های متنی مانند “غلط املایی مکرر برای رسیدن به این صفحه” که ارزش کمی برای کاربران ایجاد می کند.
  • مخفیانه مخفی کردن متن از کاربران ، اما نمایش آن در موتورهای جستجو.
در صورتی که کاربران از سایت شما اطمینان داشته باشند احساس راحتی می کنند.
سایتی با شهرت خوب قابل اعتماد است. برای تخصص و قابلیت اعتماد در یک زمینه خاص شهرت ایجاد کنید.
اطلاعاتی را در مورد افرادی که سایت شما را منتشر می کنند ، محتوا و اهداف آن را ارائه دهید.
 اگر وب سایت خرید یا معاملات مالی دیگری دارید ، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات خدمات مشتری را روشن و رضایت بخش دارید تا به کاربران در حل مشکلات کمک کند. اگر سایت خبری دارید ، اطلاعات واضحی درباره مسئولیت محتوا ارائه دهید.
استفاده از فناوری های مناسب نیز مهم است. اگر صفحه پرداخت خرید اتصال ایمن نداشته باشد ، کاربران نمی توانند به سایت اعتماد کنند.
تخصص و اعتبار یک سایت کیفیت آن را افزایش می دهد. اطمینان حاصل کنید که محتوای سایت شما توسط افراد متخصص در زمینه ایجاد یا ویرایش می شود. 
به عنوان مثال ، ارائه منابع متخصص یا با تجربه می تواند به کاربران در درک تخصص مقالات کمک کند. در صورت وجود چنین اجماعی ، ارائه اجماع تثبیت شده در صفحات درباره موضوعات علمی یک عمل خوب است.
ایجاد محتوای با کیفیت بالا حداقل به یکی از موارد زیر نیاز دارد: زمان ، تلاش ، تخصص و استعداد/مهارت. اطمینان حاصل کنید که محتوا در واقع دقیق ، واضح و جامع باشد.
 بنابراین ، به عنوان مثال ، اگر صفحه خود را به عنوان یک دستور غذا توصیف می کنید ، یک دستور کامل تهیه کنید که به راحتی قابل دنبال است ، نه فقط مجموعه ای از مواد اولیه یا توضیحات اساسی غذا.
اجتناب کردن:
  • ارائه محتوای ناکافی برای منظور صفحه.
ما انتظار داریم تبلیغات قابل مشاهده باشد. با این حال ، اجازه ندهید تبلیغات حواس کاربران را پرت کرده یا مانع از مصرف محتوای سایت شوند. 
به عنوان مثال ، تبلیغات ، مطالب تکمیلی یا صفحات بینابینی (صفحاتی که قبل یا بعد از محتوای مورد انتظار شما نمایش داده می شوند) که استفاده از وب سایت را مشکل می کند. درباره این موضوع بیشتر بدانید.
اجتناب کردن:
  • قرار دادن تبلیغات مزاحم در صفحات خود.
متن پیوند ، متن قابل مشاهده در داخل پیوند است. این متن در مورد صفحه ای که به آن پیوند داده اید چیزی به کاربران و Google می گوید. پیوندهای صفحه شما ممکن است داخلی باشند – اشاره به دیگر صفحات در سایت شما – یا خارجی – که منجر به محتوای سایر سایت ها شود.
 در هر یک از این موارد ، هرچه لنگر متن شما بهتر باشد ، حرکت برای کاربران آسان تر است و Google می تواند بفهمد صفحه ای که به آن پیوند می دهید درباره چیست.

نمودار متن پیوند مفید را در سایت شما توصیه می کند.

با لنگر متن مناسب ، کاربران و موتورهای جستجو به راحتی می توانند بفهمند که صفحات پیوندی شامل چه مواردی هستند.
متن لنگر بنویسید که حداقل یک ایده اساسی از آنچه صفحه پیوند داده شده است ارائه دهد.
  • نوشتن تکیه گاه عمومی مانند “صفحه” ، “مقاله” یا “اینجا را کلیک کنید”.
  • استفاده از متنی که خارج از موضوع است یا هیچ ارتباطی با محتوای صفحه پیوند داده شده ندارد.
  • در بیشتر موارد از آدرس صفحه به عنوان متن لنگر استفاده می شود ، اگرچه مطمئناً از مواردی مانند تبلیغ یا ارجاع به آدرس وب سایت جدید مشروع استفاده می شود.
  • نوشتن متن لنگر بلند ، مانند یک جمله طولانی یا یک پاراگراف کوتاه از متن.
تمایز بین متن معمولی و تکیه گاه پیوندهای شما را برای کاربران آسان کنید. اگر کاربران پیوندها را از دست بدهند یا به طور تصادفی روی آنها کلیک کنند ، محتوای شما کمتر مفید می شود.
  • اجتناب کردن: استفاده از CSS یا حالت دهی متنی که پیوندها را شبیه متن معمولی می کند.
ممکن است معمولاً در مورد پیوند از نظر اشاره به وب سایت های خارجی فکر کنید ، اما توجه بیشتر به تکیه گاه متن مورد استفاده برای پیوندهای داخلی می تواند به کاربران و Google کمک کند تا در سایت شما بهتر حرکت کنند.
  • اجتناب کردن: استفاده از کلمات کلیدی بیش از حد یا لنگر طولانی برای موتورهای جستجو. ایجاد پیوندهای غیر ضروری که به مسیریابی کاربر در سایت کمک نمی کند.
هنگامی که سایت شما به آن لینک شد ، می توانید بخشی از اعتبار سایت خود را به سایتی دیگر منتقل کنید. گاهی اوقات کاربران می توانند با افزودن پیوندهایی به سایت خود در بخش نظرات یا تابلوهای پیام شما از این مزیت استفاده کنند.
یا گاهی ممکن است از یک سایت به صورت منفی نام ببرید و نمی خواهید اعتبار خود را به آن منتقل کنید.
به عنوان مثال ، تصور کنید که شما در حال نوشتن یک پست وبلاگ با موضوع ارسال هرزنامه در نظرات هستید و می خواهید سایتی را که اخیراً نظرات وب سایت شما را اسپم کرده است ، پین کنید.
شما می خواهید دیگران را از وجود همچین سایت مضری هشدار دهید و آگاه سازید، بنابراین پیوند آن را در محتوای خود قرار می دهید.
با این حال ، شما مطمئناً نمی خواهید از پیوند خود بخشی از اعتبار صفحه خود را به سایت مذکوربدهید. این زمان  باید از تگ  nofollow در نوشته خود کمک بگیرید.  
مثال دیگری که nofollowویژگی می تواند مفید واقع شود پیوندهای ویجت است. اگر از ویجت شخص ثالث برای ریچ اسنیپ سایت خودجهتجذب کاربران استفاده می کنید ، بررسی کنید که آیا حاوی پیوندهایی است که قصد ندارید همراه ویجت در سایت خود قرار دهید.
برخی از ویدجت ها ممکن است پیوندهایی به سایت شما اضافه کنند که انتخاب شما برای سرمقاله نیست و شامل عناوینی است که شما به عنوان مالک وب سایت نمی توانید آنها را کنترل کنی
اگر حذف چنین پیوندهای ناخواسته از ویجت امکان پذیر نیست ، همیشه می توانید آنها را غیرفعال کنیدو ازتگ nofollow. کمک بگیرید .
اگر یک ویجت برای عملکرد یا محتوایی که ارائه می دهید ایجاد می کنید ، مطمئن شوید که nofollowپیوندهای موجود در قطعه کد پیش فرض را وارد کنید.
در نهایت ، اگر به دنبال عدم پیگیری همه پیوندهای یک صفحه هستید ، می توانید برچسب را <meta name="robots" content="nofollow">درون <head>برچسب صفحه اضافه کنید. می توانید جزئیات بیشتری در مورد متا برچسب های روبات ها در اسناد ما بیابید .

برای اینکه به Google بگویید که پیگیری نشود یا اعتبار صفحه شما را به صفحات پیوند داده شده منتقل نکند ، مقدار relویژگی پیوند را به nofollowتنظیم کنید . دنبال نکردن پیوند به معنی افزودن rel="nofollow"یا مشخصه خاص تری مانندugc داخل برچسب لنگر پیوند است ، همانطور که در اینجا نشان داده شده است:

 
<a href="http://www.example.com" rel="nofollow">Anchor text here</a>
یا:
 
<a href="http://www.example.com" rel="ugc">Anchor text here</a>
چه زمانی این عمل مفید خواهد بود؟
اگر وب سایت شما دارای وبلاگی است که نظرات عمومی در آن روشن است ، پیوندهای موجود در آن نظرات می تواند اعتبار نوشته های شما را به صفحاتی منتقل کند که مطمینا برای سئو نوشته های شما مضر خواهد بود.
نواحی نظر وبلاگ در صفحات بسیار مستعد ارسال هرزنامه هستند. عدم رعایت این پیوندهای افزوده شده توسط کاربر تضمین می کند که اعتبار به سختی به دست آمده خود را به یک سایت اسپم نمی دهید.

تصویر نظر کاربر حاوی پیوندهای خارجی.

بسیاری از بسته های نرم افزاری وبلاگ نویسی nofollowنظرات کاربران را به صورت خودکار انجام می دهند ، اما آنهایی که این کار را انجام نمی دهند به احتمال زیاد برای انجام این کار به صورت دستی ویرایش می شوند. 
این توصیه همچنین در مورد سایر قسمت های سایت شما که ممکن است شامل محتوای تولید شده توسط کاربر باشد ، مانند کتابهای مهمان ، انجمن ها ، تابلوی تبلیغات ، لیست ارجاع دهندگان ، و غیره نیز صادق است. 
اگر در سایت شما از سیستم هایجلوگیری از انتشار هرزنامه ها استفاده میکنید ، دیگر نیازی به استفاده از nofollowپیوندها نیست.
 اما پیوند دادن به سایت هایی که گوگل آنها را ناخواسته می داند می تواند بر شهرت سایت شما تأثیر بگذارد. مستندات Google Search Central نکات بیشتری در مورد اجتناب از ارسال هرزنامه ها ، به عنوان مثال با استفاده از CAPTCHA ویا روشهای دیگر ارائه میدهد که صددرصد برایتان مفید خواهد بود.

تصویر یک پنجره بازشو CAPTCHA

از عناصر تصویر HTML برای جاسازی تصاویر در محتوای خود استفاده کنید.
نشانه گذاری HTML معنایی به خزنده ها کمک می کند تا تصاویر را پیدا کرده و پردازش کنند. با استفاده از <picture>عنصر می توانید چندین گزینه را برای اندازه های مختلف صفحه نمایش برای عکس های واکنش گرا مشخص کنید. 
همچنین ممکن است از loading="lazy"ویژگی روی تصاویر استفاده کنید تا صفحه شما برای کاربران سریعتر بارگیری شود.
  • اجتناب کردناز: استفاده از CSS برای نمایش تصاویری که می خواهید  گوگل آنها را فهرست بندی کند.
یک نام فایل توصیفی و altتوصیف ویژگی برای تصاویر ارائه دهید. این altویژگی به شما امکان می دهد متن دیگری را برای تصویر تعیین کنید که به دلایلی نمی تواند نمایش داده شود.
 
چرا باید از این ویژگی استفاده کرد؟ اگر کاربری با استفاده از فناوری های کمکی ، مانند صفحه خوان ، سایت شما را مشاهده می کند ، محتوای altویژگی اطلاعات مربوط به تصویر را ارائه می دهد.
دلیل دیگر این است که اگر از یک تصویر به عنوان پیوند استفاده می کنید ، متن alt آن تصویر مشابه متن تکیه گاه یک پیوند متنی رفتار می شود.
با این حال ، توصیه نمی کنیم از تصاویر زیاد برای پیوندهای ناوبری سایت خود استفاده کنید ، در صورتی که پیوندهای متنی می توانند این هدف را ارائه دهند.
در نهایت ، بهینه سازی نام فایل های تصویری و  متنی شما باعث می شود پروژه های جستجوی تصویر مانند Google Images تصاویر شما را بهتر درک کنند و در نتیجه در بهبود بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو پیشرفته تر عمل خواهید کرد.
مانند بسیاری از قسمتهای دیگر صفحه که برای بهینه سازی هدف گذاری شده اند ، نام فایلها و متن جایگزین در کوتاه بودن ، اما توصیفی بهتر است.
    • box type=”warning” align=”” class=”” width=””]اجتناب کردن:1-استفاده از نام فایل عمومی مانند image1.jpg، pic.gif، 1.jpg خطرناک است.2-در صورت امکان، اگر سایت شما دارای هزاران عدد از تصاویر گوناگون باشد شما ممکن است بخواهید به در نظر گرفتن عملیات خودکار نامگذاری تصاویر از کلمات تکراری روتین ردیف شده ایندکسی مثل تصویر #1 و تصویر #2 و … استفاده کنید که این عمل نیز آسیب جدی به روند بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو وارد خواهد کرد.3- نوشتن نام فایل های بسیار طولانی در تگ ونام تصاویر سایت.4- پر کردن کلمات کلیدی در متن جایگزین یا کپی و چسباندن کل جملات در قسمت نام تصاویر میتواند آسیب زا باشد.[/box]
اگر تصمیم دارید از یک تصویر به عنوان پیوند استفاده کنید ، پر کردن متن جایگزین آن به Google کمک می کند تا در مورد صفحه ای که به آن پیوند می دهید بیشتر درک کند. تصور کنید که در حال نوشتن تکیه گاه برای پیوند متنی هستید.
  • اجتناب کردن از: 1-نوشتن متن بیش از حد طولانی که به عنوان اسپم تلقی می شود. 2-برای ناوبری سایت خود فقط از پیوندهای تصویری استفاده کنید که بسیار خطرناک خواهد بود.
نقشه سایت تصاویر گوگلی با اطلاعات بیشتر در مورد تصاویر موجود در سایت خود را به گوگل سرچ کنسول ارائه نمایید. این امر احتمال یافتن تصاویر شما را در نتایج Google Images افزایش می دهد. ساختار این فایل مشابه فایل نقشه سایت XML برای صفحات وب شما است.
از فایلهای رایج پشتیبانی شده استفاده کنید. اکثر مرورگرها از فرمت های تصویر JPEG ، GIF ، PNG ، BMP و WebP پشتیبانی می کنند. همچنین ایده خوبی است که پسوند نام فایل خود را با نوع فایل مطابقت دهید.
جهان امروز موبایل است. اکثر مردم با استفاده از دستگاه تلفن همراه در گوگل جستجو می کنند. مشاهده و استفاده از نسخه دسکتاپ یک سایت در دستگاه تلفن همراه دشوار است. 
در نتیجه ، داشتن یک سایت آماده برای موبایل برای حضور آنلاین شما بسیار مهم است. در واقع ، از اواخر سال 2016 ، گوگل آزمایش هایی را آغاز کرده است تا در درجه اول از نسخه موبایل محتوای یک سایت برای رتبه بندی ، تجزیه داده های ساختار یافته و ایجاد قطعات استفاده کند.
روش های متعددی برای آماده سازی وب سایت شما برای موبایل وجود دارد و Google از روش های مختلف پیاده سازی پشتیبانی می کند سه روش مهم انجام این عمل بشرح زیر هستند:
پس از ایجاد یک سایت آماده برای موبایل ، می توانید از تست دوستانه موبایل Google برای بررسی اینکه آیا صفحات سایت شما دارای معیارهای برچسب گذاری برای موبایل در صفحات نتایج جستجوی Google هستند ، استفاده کنید. 
همچنین می توانید گزارش Search Console Mobile Usability را برای رفع مشکلات استفاده از تلفن همراه که بر سایت شما تأثیر می گذارد ، بررسی کنید.
اگر سایت شما مقدار زیادی محتوای ثابت (مانند پست های وبلاگ یا صفحات فرود محصول) را در چندین صفحه ارائه می دهد ، پیاده سازی آن با استفاده از AMP (صفحات سریع موبایل) را در نظر بگیرید.
این روش خاصی از HTML است که باعث می شود سایت شما سریع و کاربرپسند بماند و توسط سیستم عامل های مختلف ، از جمله جستجوی Google ، سرعت بیشتری می یابد که تاثیر مثبت خیلی خوبی در روند بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو برای url های سایت شما بهمراه خواهد داشت.
صرف نظر از پیکربندی که برای راه اندازی سایت تلفن همراه خود انتخاب می کنید ، به این نکات کلیدی توجه کنید:
  1. اگر از سرویس پویا استفاده می کنید یا یک سایت تلفن همراه جداگانه دارید ، وقتی صفحه ای برای موبایل قالب بندی می شود (یا دارای صفحه ای معادل آن است که برای تلفن همراه فرمت شده است) به Google پیام دهید. این به Google کمک می کند تا محتوای شما را در نتایج جستجو به طور دقیق به جستجوگران تلفن همراه ارائه دهد.
  2. اگر از Responsive Web Design استفاده می کنید ، از meta name="viewport"برچسب استفاده کنید تا نحوه تنظیم محتوا را به مرورگربفهمانید.
  3. اگر از Dynamic Serving استفاده می کنید ، از سربرگ Vary HTTP برای نشان دادن تغییرات خود بسته به عامل کاربر استفاده کنید. اگر از URL های جداگانه استفاده می کنید ، با افزودن <link>برچسب with rel="canonical"و rel="alternate" عناصر به صفحه ، رابطه بین دو URL را نشان دهید .
  4. منابع را قابل بررسی نگه دارید. مسدود کردن منابع صفحه می تواند تصویری ناقص از وب سایت شما در اختیار گوگل قرار دهد.                                                                                                          این اغلب زمانی اتفاق می افتد که فایل robots.txt شما دسترسی به برخی یا همه منابع صفحه شما را مسدود می کند. اگر Googlebot به منابع صفحه ای مانند CSS ، جاوا اسکریپت یا تصاویر دسترسی نداشته باشد ، ممکن است تشخیص ندهد که برای نمایش و کارکرد خوب بر روی مرورگر تلفن همراه طراحی شده است.                                                                                                          به عبارت دیگر ، ممکن است متوجه نشودکه صفحه سازگار با تلفن همراه است و بنابراین آن را به درستی به جستجوگران تلفن همراه ارائه نمی دهد.
  5. از اشتباهات رایج که بازدیدکنندگان تلفن همراه را ناامید می کند ، مانند نمایش فیلم های غیرقابل پخش آسیب جدی به امر بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو وارد میکنه و لذا توصیه اکید میکنیم که ازین عمل خودداری کنید.
  6. صفحات موبایلی که تجربه جستجوی ضعیفی را ارائه می دهند ، می توانند در رتبه بندی تنزل یافته یا با هشدار در نتایج جستجوی تلفن همراه نمایش داده شوند که برای اعتبار سایت شما چندان مناسب نخواهد بود .
  7. پس تا جایی که میتونید سعی کنید کلیه صفحات وبسایتتان موبایل فرند اصطلاحا باشند. 
  8. عملکرد کامل را روی همه دستگاه ها ارائه دهید. کاربران تلفن همراه انتظار عملکرد یکسانی-مانند اظهارنظر و بررسی-و .. محتوا در تلفن همراه و همچنین در سایر دستگاه هایی که وب سایت شما پشتیبانی می کند ، دارند. علاوه بر محتوای متنی ، مطمئن شوید که همه تصاویر و فیلم های مهم در دستگاه های تلفن همراه جاسازی شده و قابل دسترسی هستند. برای موتورهای جستجو ، همه داده های ساختار یافته و سایر فراداده ها-مانند عناوین ، توضیحات ، عناصر پیوند و سایر برچسب ها-را در همه نسخه های صفحات ارائه دهید.
  9. مطمئن شوید که داده های ساختار یافته ، تصاویر ، فیلم ها و فراداده هایی که در سایت دسکتاپ خود دارید در سایت تلفن همراه نیز گنجانده شود.و اما دو نکته فوق مهم در این آیتم  بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو که حتما باید به اون ها توجه نمایید:
  • 1- صفحات تلفن همراه خود را باابزار رایگان **/ تست دوستانه موبایل گوگل  آزمایش کنید /** تا ببینید آیا Google تشخیص  می  دهد که وب سایت شما در دستگاه های تلفن همراه به خوبی کار می کند یا خیر.2- اگر از URL های جداگانه برای صفحات تلفن همراه خود استفاده می کنید ، مطمئن شوید که URL های تلفن همراه و رایانه  را آزمایش کنید ، بنابراین می توانید تأیید کنید که تغییر مسیر به رسمیت شناخته شده و قابل خزیدن است.بعبارتی هر دو url دسکتاپ و موبایلی سایتتان را از نظر در دسترس بودن و قابل کراولینگ بودن توسط گوگل بت ها مورد آزمایش قرار دهید.
در حالی که بیشتر پیوندها به سایت شما به تدریج اضافه می شوند ، زیرا افراد مطالب شما را از طریق جستجو یا روشهای دیگر کشف کرده و به آن پیوند می دهند ، اما Google می فهمد که می خواهید دیگران را از زحماتی که برای محتوای خود کشیده اید مطلع کنید.
تبلیغ  درست و بجای محتوای جدید شما منجر به کشف سریعتر توسط علاقمندان به همان موضوع می شود. مانند بیشتر نکات ذکر شده در این سند ، ولی دقت داشته باشید که زیادی شلوغ بازی در این مورد در نیارید ودر کل به بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو کمک که نکنید حتی اوضاع رو بدتر هم بشود!!.
یک پست وبلاگی در سایت خود که به بازدیدکنندگان شما اطلاع می دهد که چیز جدیدی اضافه کرده اید ، راهی عالی برای اطلاع از مطالب یا خدمات جدید است. 
سایر صاحبان وب سایت هایی که سایت شما یا RSS را دنبال می کنند می توانند داستان را نیز انتخاب کنند.
تلاش برای تبلیغات آفلاین شرکت یا سایت شما نیز می تواند مفید باشد. به عنوان مثال ، اگر یک سایت تجاری دارید ، مطمئن شوید که آدرس آن در کارت ویزیت ، سربرگ ، پوسترها و غیره ذکر شده است.
همچنین می توانید خبرنامه های مکرر را از طریق نامه ایمیلی به مشتریان ارسال کنید تا آنها را از مطالب جدید در وب سایت شرکت مطلع شوند.
اگر مشاغل محلی را اداره می کنید ، افزودن اطلاعات آن به Google برای کسب و کار من به شما کمک می کند تا در Google Maps و Google Search به مشتریان دسترسی پیدا کنید.

نمونه نتایج جستجوی Google که نتایج غنی را برای فروشگاه های فیزیکی نشان می دهد.

به احتمال زیاد ، تعدادی سایت وجود دارد که موضوعات موضوعی مشابه سایت شما را پوشش می دهد. راه اندازی ارتباط با این سایت ها معمولاً مفید است.ولی مراقب باشید نکات زیر را رعایت کرده باشید.
  • اجتناب کردن از : پیوند هرز به همه سایت های مربوط به حوزه موضوع کاری سایتتون ارسال نکنید. خرید پیوند از سایت دیگر با هدف کسب رتبه صفحه عملی بسیار خطرناک در افت شدید رتبه میتونه باشه و کاریست که باید توسط کارشناسان متخصص این کار وبا رعایت خیلی نکات تخصصی این حوزه انجام بشه تا از جریمه های گوگل در امان بمونید.
موتورهای جستجوی اصلی ، از جمله گوگل ، ابزارهای رایگان را برای تجزیه و تحلیل عملکرد صاحبان وب سایت در موتور جستجوی خود ارائه می دهند. برای گوگل ،  ابزار Search Console ابسیاردقیق و درست عملکرد سایتتان را بشما نشان میدهد.
Search Console دو دسته اطلاعات مهم را به ما ارائه می دهد:
1-آیا Google می تواند محتوای من را پیدا کند؟
2-اگر محتوای مارو پیدا کرده حالا برامون مشخص میکنه که در نتایج جستجوی Google چگونه عمل می کنیم؟
استفاده از Search Console  می تواند به شما در شناسایی مسائلی که در صورت رفع آنها می تواند به عملکرد بهتر سایت شما در نتایج جستجو کمک کند ، می انجامد.

با استفاده از خدمات این ابزار رایگان گوگل ، صاحبان وب سایت ها برای بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو می توانند به موارد زیر دسترسی یابند:

  • ببینید کدام قسمتهای سایت Googlebot در خزیدن وکراولینگ محتوا مشکل داشته است.
  • آزمایش و ارسال نقشه سایت برای گوگل بت ها و نهایتا برای ثبت در فهرست محتواهای گوگل.
  • تجزیه و تحلیل یا تولید فایل های robots.txt سایت.
  • URL هایی را که قبلاً باشتباه یا ناخواسته توسط Googlebot ها کراول شده است را با این ابزار میتونید براحتی پیداشون کرده و حذفشون کنید.
  • دامنه دلخواه خود را مشخص کنید.(مثلا دامنتون با پروتکل https باشد یا با پروتکل http- یا دامنه شما با www. دیده شود و ست گردد یا بدون www)
  • میتونید براحتی مشکلات مربوط به عناوین و متاتگ ها و برچسب های متا را شناسایی کنید.
  • جستجوهای برتر مورد استفاده برای رسیدن به یک url سایتتون رو مشاهده کنید .
  • با نحوه مشاهده صفحات Googlebot آشنا شوید.
  • اعلان های نقض دستورالعمل های کیفیت را دریافت کنید و درخواست تجدید نظر در سایت کنید.
Bing Webmaster Tools مایکروسافت همچنین ابزارهای رایگان را برای دارندگان وب سایت ارائه می دهد.
اگر با استفاده از Google Search Console یا سایر خدمات ، خزیدن و نمایه سازی سایت خود را بهبود بخشیده اید ، احتمالاً درباره ترافیک ورودی به سایت خود کنجکاو هستید. 
برنامه های تجزیه و تحلیل وب مانند Google Analytics منبع ارزشمندی از بینش برای این امر هستند. می توانید از این موارد استفاده کنید:
  • در مورد نحوه دسترسی و رفتار کاربران در سایت شما بینش پیدا کنید
  • محبوب ترین مطالب سایت خود را کشف کنید
  • تاثیر بهینه سازی هایی را که برای سایت خود انجام می دهید اندازه گیری کنید ، به عنوان مثال ، آیا تغییر متا تگ ها وسایر عواملی که برای بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو انجام داده اید باعث افزایش ترافیک موتورهای جستجو شده است؟
پس از این ابزار مهم گوگل هم غافل نشید و برایگان جهت بهبود کسب و کار و تجارت آنلاینتون ازش استفاده لازم رو ببرید.
خوب دیگه برای این مقاله فکر میکنم تا اندازه خیلی خوبی شمارو برای بهبود بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو کمک کرده باشه !! 
ادامه مباحث سئو رو به امید خدا در نوشته های بعدی سایت بحضور محترمتون تقدیم خواهیم کرد.امیدوارم ازین نکات بهره برداری مفید و موثری کرده باشید و توفیق روز افزون شمارو همیشه از خداوند خواستاریم.

**موفق و موید و پیروز و سربلند باشید.**

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید