Social Marketingتبلیغاتتجارتکسب درآمد آنلاینکسب و کارمارکتینگ

برنامه ی بازاریابی چیست؟Marketing Plan

طرح بازاریابی چیست؟

طرح بازاریابی یک سند عملیاتی است که یک استراتژی تبلیغاتی را ترسیم می کند که یک سازمان برای تولید سرنخ و دستیابی به بازار هدف خود اجرا می کند.

 یک طرح بازاریابی، کمپین‌های ارتباطی و روابط عمومی را که در یک دوره انجام می‌شود، از جمله اینکه چگونه شرکت تأثیر این ابتکارات را اندازه‌گیری می‌کند، توضیح می‌دهد. کارکردها و اجزای یک طرح بازاریابی شامل موارد زیر است:

  • تحقیقات بازار برای حمایت از تصمیمات قیمت گذاری و ورودی های جدید بازار
  • پیام‌های سفارشی که مناطق جمعیتی و جغرافیایی خاصی را هدف قرار می‌دهد
  • انتخاب پلتفرم برای ارتقای محصول و خدمات: دیجیتال، رادیو، اینترنت، مجلات تجاری و ترکیبی از این پلتفرم ها برای هر کمپین
  • معیارهایی که نتایج تلاش های بازاریابی و جدول زمانی گزارش آن ها را اندازه گیری می کند
 

یک طرح بازاریابی بر اساس استراتژی بازاریابی کلی یک شرکت است.

 

نکات کلیدی

  • طرح بازاریابی، استراتژی ای را که یک شرکت برای بازاریابی محصولات خود به مشتریان استفاده می کند، شرح می دهد.
  • این طرح بازار هدف، ارزش پیشنهادی نام تجاری یا محصول، کمپین هایی که قرار است راه اندازی شوند و معیارهایی که برای ارزیابی اثربخشی ابتکارات بازاریابی استفاده می شود را مشخص می کند.
  • برنامه بازاریابی باید بر اساس یافته‌های معیارهایی که نشان می‌دهند کدام تلاش‌ها تأثیر دارند و کدام‌ها تأثیر ندارند، به‌طور مستمر تنظیم شود.
  • بازاریابی دیجیتال نتایج را تقریباً در زمان واقعی نشان می دهد، در حالی که تبلیغات تلویزیونی برای درک هر سطحی از نفوذ در بازار نیاز به چرخش دارند.
  • طرح بازاریابی بخشی از یک طرح تجاری است که تمام جنبه های مهم یک کسب و کار مانند اهداف، ارزش ها، بیانیه ماموریت، بودجه و استراتژی های آن را توصیف می کند.

درک برنامه های بازاریابی

اصطلاحات برنامه بازاریابی و استراتژی بازاریابی اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند زیرا یک برنامه بازاریابی بر اساس یک چارچوب استراتژیک فراگیر توسعه می یابد. در برخی موارد، استراتژی و برنامه ممکن است در یک سند گنجانده شود، به ویژه برای شرکت های کوچکتر که ممکن است تنها یک یا دو کمپین بزرگ را در یک سال اجرا کنند. این طرح فعالیت های بازاریابی را به صورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه مشخص می کند در حالی که استراتژی بازاریابی  ارزش پیشنهادی کلی را مشخص می کند .

چگونه یک برنامه بازاریابی ایجاد کنیم

یک طرح بازاریابی ارزش پیشنهادی یک کسب و کار را در نظر می گیرد. ارزش پیشنهادی وعده کلی ارزشی است که باید به مشتری تحویل داده شود و بیانیه‌ای است که در جلو و مرکز وب‌سایت شرکت یا هر ماده برندسازی ظاهر می‌شود.

 

ارزش پیشنهادی باید بیان کند که چگونه یک محصول یا برند مشکل مشتری را حل می کند، مزایای آن محصول یا برند چیست و چرا مشتری باید از این شرکت خرید کند نه شرکت دیگری. طرح بازاریابی بر اساس این ارزش پیشنهادی به مشتری است.

 

Fast Fact

موثرترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ در سال 2020 از نظر بازاریابان بازاریابی محتوا و اتوماسیون بازاریابی است. 1

طرح بازاریابی بازار هدف یک محصول یا برند را مشخص می کند. تحقیقات بازار اغلب مبنای تصمیمات بازار هدف و کانال بازاریابی است. به عنوان مثال، اینکه آیا شرکت در رادیو، رسانه های اجتماعی، از طریق تبلیغات آنلاین یا در تلویزیون منطقه ای تبلیغ می کند. 

 

طرح بازاریابی شامل منطق این تصمیمات است. این طرح باید بر ایجاد، زمان‌بندی و قرار دادن کمپین‌های خاص متمرکز باشد و شامل معیارهایی باشد که نتایج تلاش‌های بازاریابی را اندازه‌گیری می‌کند.

نحوه اجرای طرح بازاریابی

یک طرح بازاریابی را می توان در هر نقطه بر اساس نتایج حاصل از معیارها تنظیم کرد. به عنوان مثال، اگر تبلیغات دیجیتال بهتر از حد انتظار عمل کنند، می توان بودجه یک کمپین را برای تأمین بودجه یک پلت فرم با عملکرد بالاتر تنظیم کرد یا شرکت می تواند بودجه جدیدی را آغاز کند. چالش پیش روی رهبران بازاریابی این است که اطمینان حاصل کنند که هر پلتفرم زمان کافی برای نشان دادن نتایج دارد.

 

بدون معیارهای صحیح برای ارزیابی تأثیر تلاش‌های توسعه و بازاریابی، یک سازمان نمی‌داند کدام کمپین‌ها را تکرار کند و کدام‌ها را کنار بگذارد. حفظ ابتکارات ناکارآمد هزینه های بازاریابی را به طور غیر ضروری افزایش می دهد.

بازاریابی دیجیتال نتایج را تقریباً در زمان واقعی نشان می دهد، در حالی که تبلیغات تلویزیونی برای تحقق هر سطحی از نفوذ در بازار نیاز به چرخش دارند. در مدل آمیخته بازاریابی سنتی، یک طرح بازاریابی تحت دسته «ترفیع» قرار می گیرد که یکی از چهار P است، اصطلاحی که نیل بوردن برای توصیف آمیخته بازاریابی محصول، قیمت، تبلیغ و مکان ابداع کرده است.

طرح بازاریابی در مقابل طرح کسب و کار

یک طرح کسب و کار به جزئیات نحوه عملکرد و عملکرد یک کسب و کار در کل آن می پردازد. طرح کسب و کار یک نقشه راه برای یک کسب و کار است. این شامل اهداف، ماموریت ها، ارزش ها، مالی و استراتژی هایی است که کسب و کار در عملیات روزمره و دستیابی به اهداف خود از آنها استفاده می کند.

 

یک طرح کسب و کار شامل یک خلاصه اجرایی، محصولات و خدمات فروخته شده، تجزیه و تحلیل بازاریابی، استراتژی بازاریابی، برنامه ریزی مالی و بودجه است که فقط چند مورد را نام می برد.

 

همانطور که گفته شد، یک طرح تجاری شامل یک طرح بازاریابی است که بر ایجاد یک استراتژی بازاریابی در مورد چگونگی آگاهی مردم از محصول یا خدمات شرکت، نحوه دستیابی به بازار هدف و ایجاد فروش تمرکز دارد.

نمونه ای از طرح بازاریابی

جان یک ایده تجاری جدید ارائه کرد که به اعتقاد او یک پیشنهاد ویژه در بازار است. او تصمیم می گیرد یک کسب و کار راه اندازی کند.

در اولین قدم او ایجاد یک طرح تجاری است که تمام اهداف، ارزش ها، مشکلات و امور مالی شرکتش را مشخص می کند.

 

جان می تواند سرمایه کافی از دوستان و خانواده خود برای شروع کار جمع آوری کند، چند کارمند را استخدام کند و در نهایت محصول خود را ایجاد کند. او اکنون باید شروع به فروش محصول خود کند و فروش داشته باشد تا تجارت خود را ادامه دهد.

 

برای رسیدن به این هدف، جان با کمک یک شرکت بازاریابی، یک برنامه بازاریابی ایجاد می کند. طرح بازاریابی شامل تحقیقات بازار است که جزئیات بازار هدف محصول جان، که به تازگی مردان بازنشسته هستند، است.

 

سپس برنامه بازاریابی بهترین روش‌ها را برای دستیابی به این بازار هدف ارائه می‌کند. 

 

طرح بازاریابی میگوید که تبلیغات متناسب با بازار هدف طراحی شده‌ و نشان می‌دهند که محصول جان چه سودی برای زندگی آن‌ها خواهد داشت.

به ویژه در مقایسه با جایگزین‌های بازار. هنگامی که طرح بازاریابی اجرا شد، تیم بازاریابی چگونگی تبدیل تلاش ها به فروش را تجزیه و تحلیل می کند.

قالب طرح بازاریابی چیست؟

الگوی طرح بازاریابی سندی است که فرد می تواند از آن برای ایجاد یک طرح بازاریابی استفاده کند. الگوی طرح بازاریابی شامل تمام عناصر مهم و زبان های مختلف مورد نیاز با بخش های خالی خواهد بود. کاربر می تواند اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را در بخش های خالی درج کند تا در نهایت طرح بازاریابی خود را ایجاد کند.

خلاصه اجرایی در یک برنامه بازاریابی چیست؟

بطور کلی در یک طرح بازاریابی یک نمای کلی از کل برنامه بازاریابی ارائه می دهد.

خلاصه اجرایی شامل یافته های کلیدی تحقیقات بازار، اهداف شرکت، اهداف بازاریابی، مروری بر روندهای بازاریابی،و…میشود.

از دیگر موارد طرح مذکور ،شرح محصول یا خدمات در حال بازاریابی، اطلاعات در مورد بازار هدف، و نحوه برنامه ریزی مالی برای برنامه ی بازاریابی میباشد.

استراتژی بازاریابی از بالا به پایین چیست؟

استراتژی بازاریابی از بالا به پایین یک استراتژی بازاریابی سنتی است. اینجاست که یک کسب‌وکار تعیین می‌کند که باید به چه کسی و چگونه بفروشد.

استراتژی مشخص مینماید که کی پایگاه مشتری تا حد زیادی منفعل است و به محض شنیدن آگهی تشویق می‌شود تا اقدامی انجام دهد.

به عنوان مثال، یک استراتژی بازاریابی از بالا به پایین شامل تبلیغات در رادیو یا تلویزیون می شود.

استراتژی های بازاریابی از بالا به پایین معمولا توسط مدیران یک شرکت تعیین می شود. معمولاً شامل آنچه یک شرکت می خواهد انجام دهد و سپس تعیین راهی برای انجام آن است.

استراتژی بازاریابی از پایین به بالا چیست؟

یک استراتژی بازاریابی از پایین به بالا بر کشف یک استراتژی اجرایی و سپس ساختن آن استراتژی برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی تاثیرگذار تمرکز دارد.

 مصرف کننده امروزی می خواهد با یک محصول یا خدمات به شیوه ای معنادار ارتباط برقرار کند .

 یک استراتژی بازاریابی از پایین به بالا برای این امر مناسب تر است.

یک استراتژی بازاریابی از پایین به بالا باید بر بازار هدف و چگونگی بهتر ایجاد ارزش برای آنها تمرکز کند.

هزینه یک طرح بازاریابی چقدر است؟

هزینه یک طرح بازاریابی بر اساس شرکت، پیچیدگی و طول استراتژی کلی متفاوت خواهد بود. این هزینه می تواند از 10000 دلار تا 40000 دلار متغیر باشد. 

خط پایین

طرح بازاریابی استراتژی تبلیغاتی است که یک کسب و کار برای فروش محصول یا خدمات خود اجرا می کند. 

طرح بازاریابی در تعیین بازار هدف، بهترین راه برای دستیابی به آن و اینکه محصول یا خدمات در چه زمانی باید فروشش آغاز گردد کمک مینماید.

نظارت و تنظیم مداوم یک طرح بازار بخش مهمی از اداره یک تجارت است زیرا نشان می دهد بهترین و بدترین راه برای ایجاد فروش چیست. بدون یک برنامه بازاریابی موفق، یک کسب و کار ممکن است نتواند برای مدت طولانی به فعالیت خود ادامه دهد.

رقابت بدون ریسک با 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید