
مقدمه:
ولاگ یکی از پرطرفدارترین سبک های تولید محتوا برای کاربران وب و مخصوصا شبکه های اجتماعیه. میشه گفت ولاگ یه شغل جدید و پولسازه و در ایران نوپاست. تو این مطلب میخوایم ببینیم دقیقا ولاگ چیه، چه مزیت های داره و چطوری میشه ازش درآمدزایی کرد.
سرفصل مطالب نوشته
ولاگ چیه؟
ولاگ، وی لاگ یا ویدیو بلاگ، ترکیبی از ویدیو و بلاگ هست. در واقع به جای استفاده از متن و عکس، از ویدیو برای تولید این نوع محتوا استفاده میشه.
خیلی وقت ها تماشای یه ویدیوی دو، سه دقیقه ای خیلی لذت بخش تر از خوندن یه متن طولانیه و تلاش کمتری هم نیاز داره. مخصوصا اگه قرار باشه چیزی رو آموزش بدیم، بهتره از ویدیو استفاده کنیم.
اینستاگرام پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایرانه و به همین دلیل هم بلاگرها اون رو برای فعالیت انتخاب کردن. اما پست های تصویری با کپشن های طولانی به مرور محبوبیت شون رو از دست دادن و ویدیو جای اونا رو گرفت.
بلاگری میتونه خیلی موفق باشه که به صورت ولاگ فعالیت کنه.
میزان جستجوی بلاگ و ولاگ در ۵ سال اخیر
همونطور که تو عکس زیر میبینی، میزان حستجوی عبارت blog در پنج سال اخیر یه سیر نزولی داشته، در حالی که وضعیت برای عبارت vlog کاملا برعکس بوده و شاهد محبوبیت یافتن اون در ۵ سال اخیر هستیم.
بلاگ نمودار آبی
ولاگ نمودار قرمز
ولاگر کیه؟
ولاگر همون بلاگره، با این تفاوت که به جای نوشتن متن، ویدیو ضبط میکنه و اون رو منتشر میکنه.
به بیان دیگه، ولاگر شخصیه که محتوای ویدیویی تولید میکنه و اون رو در سایت هایی مثل یوتیوب، آپارات، اینستاگرام و … با بقیه به اشتراک میذاره.
این ویدیو میتونه موضوعات زیر رو شامل بشه:
- روزمرگی ها
- تجربیات
- نظرات فرد در خصوص موضوعات مختلف
- آموزش های کوتاه
- جواب دادن به پرسش های متداول کاربران یا مشتریان
- معرفی محصولات و خدمات
- و …
اگه از کاربران اینستاگرام باشی، احتمالا با صدف بیوتی آشنایی داری…
آموزش آرایش صورت، بررسی لوازم آرایشی برندهای مختلف و مهم تر از همه روزمرگی های بسیار ساده و البته جذاب که همه و همه در کنار هم اون رو به یکی از دوست داشتنی ترین چهره های اینستاگرام تبدیل کردن.
آشنایی با چند ولاگر معروف
خب، یکی از ولاگرها که گفتم صدف بیوتی با ۲٫۶ میلیون فالوئر هست. تو ویدیوی زیر میتونی یکی از ولاگ هاش رو ببینی:
00:00 01:00 |
محمد شکوری هم یکی از ولاگرهای ایرانی با ۳٫۸ هزار دنبال کننده هست که در آپارات فعالیت میکنه.
این هم یه نمونه از ویدیوهاش:
00:00 00:00 |
اگه آدم شکمویی باشه، حتما با پیج مزه گردی آشنایی. این پیج ۳۶۲ هزار فالوئر داره و خانم سپیده به همراه شوهرشون به کافه و رستوران های تهران و شمال کشور میرن، غذاها رو میچشن و تجربیاتشون رو به اشتراک میذارن.
00:00 01:00 |
کانال skillvid هم که در زمینه آموزش طراحی، برنامه نویسی، ادیت فیلم و راه اندازی و رشد کسب و کار یوتیوب فعالیت میکنه نمونه ای دیگه ای ولاگه.
00:00 00:00 |
ولاگینگ سن و سال نمیشناسه! Ryan یه ولاگر خیلی بامزه و باهوشه که ویدیوهای جالبی رو منتشر میکنه. از بازی ها و آزمایش های علمی مختلف گرفته تا سرگرمی ها و کاردستی های جالب!
00:00 00:00 |
تاریخچه کوتاهی از اولین ولاگ
با راه اندازی یوتیوب در سال ۲۰۰۰، ویدیو جایگاه ویژه ای بین کاربران اینترنت پیدا کرد و محبوبیت این رسانه به صورت پیوسته در حال افزایش بوده و هست.
Adam Kontras اولین ولاگ دنیا رو که در مورد تجربیات و ماجراهای سفرش به لس آنجلس بود، منتشر کرد.
۳ ویژگی مهم ولاگ
۱- لحن غیررسمی
جستجوی صوتی در حال رواج یافتنه و احتمال بیان کلمه یا جمله با لحن محاوره، خیلی بیشتر از لحن رسمیه.
با در نظر گرفتن این موضوع، سایت ها و مطالب شانس بیشتری برای قرار گرفتن در رتبه های اول نتایج جستجو پیدا میکنن که با لحنی نزدیک به لحن گفتگوی معمولی افراد باشن.
خب، حالا که متن ها در حال محاوره ای شدن هستن، ویدیوها هم باید همین سبک رو دنبال کنن.
درک لحن محاوره برای کاربر خیلی ساده تر و راحت تره. از طرفی کاربر تعامل بیشتر و عمیق تری با این سبک از ویدیوها برقرار میکنه. ولاگ ها هم از همین قاعده تبعیت میکنن.
۲- تاثیرگذاری بیشتر
تماشای ولاگ جذابیت بیشتری داره و همین جذابیت هم باعث میشه که ویدیو تو ذهن مخاطب بمونه و اثرگذارتر باشه.
دقیقا مثل اینکه دوستت خاطرات سفرشو برات تعریف کنه یا اینکه چند تا ویدیو از سفرش رو بهت نشون بده.
مسلما ویدیوها اون حس و حال رو بهتر بهت منتقل میکنن.
از طرفی همین اثرگذاری بالا هم باعث اشتراک گذاری و وایرال شدن اونا میشه.
فرض کن میخوای یه گوشی جدید بخری…
اگه یه ویدیوی کوتاه ببینی که یه فرد باتجربه و کاربلد داره گوشی رو بررسی میکنه، بهتر میتونی تصمیم گیری کنی یا چند تا عکس از گوشی ببینی و یه سری توضیحات دربارش بخونی؟
مسلما ویدیو گزینه بهتریه…
۳- تعامل بهتر
دو سناریوی زیر رو در نظر بگیر:
یه موقعیت کاری خوب برات پیدا شده و میخوای دوستت رو از این موضوع باخبر کنی و باهاش در مورد قبول یا رد این پیشنهاد کاری مشورت کنی…
سناریوی اول: گوشیتو برمیداری، به دوستت پیام میدی و با چت، این خبر رو بهش میدی.
سناریوی دوم: به دوستت زنگ میزنی و او رو به صرف یه قهوه دعوت میکنی و وقتی به خونت اومد، موضوع رو براش تعریف میکنی.
خب، دوستت تو کدوم سناریو بهتر میتونه تو رو راهنمایی کنه؟
مسلما سناریوی دوم.
اما چرا؟
چون تو سناریوی دوم، دقیقا احساس تو از این پیشنهاد رو میبینه و حس میکنه، باهات تعامل داره و میتونه راهنماییت کنه.
تو ولاگ هم دقیقا همین اتفاق میفته.
مخاطب تک تک حرفای ولاگر رو عمیقا درک میکنه و یه تعامل عمیق بینشون شکل میگیره.
البته شکل گیری این تعامل به شدت به مهارت و توانایی ولاگر بستگی داره و صمیمیت بیش از حد با مخاطب هم خوب نیست.
از روی نظرات و بازخوردهای مخاطبین میشه به عمق ارتباط و تعامل برقرار شده پی برد.
همین نظرات هم بهت کمک میکنن تا موضوعات بهتری برای ولاگ ها انتخاب کنی و در ارائه شون عملکرد قوی تری به نمایش بذاری.
ولاگ چه مزایایی داره؟
ویدیو مارکتینگ تخصصیه که هر فرد فعال در حوزه وب، باید با اون آشنا باشه. ویدیو رسانه ای هست که مخاطبین فعلی انتظار دارن براشون تولید کنیم.
ویدیو مارکتینگ چیست و چرا باید هر چه زودتر آن را شروع کنیم؟
پس هرچه زودتر باید وارد این حوزه بشی. ولاگ هم یکی از روش های ارائه محتوای ویدیویی هست که میتونه مزیت های زیر رو به همراه داشته باشه:
- افزایش شهرت و محبوبیت
- افزایش درآمد
- افزایش آگاهی از برند
- و …
۵ پیش نیاز برای ولاگر شدن
۱- موضوع مناسب
اگه موضوع ولاگ جذاب نباشه، شک نداشته باش که کاربر بدون کوچک ترین درنگی ویدیو رو قطع میکنه.
از روی کامنت های رقبا و جستجوی گوگل، میتونی تشخیص بدی که مخاطبینت چه سبک موضوعاتی رو دوس دارن.
با چند بار سعی و خطا میتونی یه لیست از موضوعات جذاب رو پیدا کرده و در این زمینه ویدیو منتشر کنی.
نحوه ارائه و محتوای ویدیو نقش تعیین کننده ای در میزان موفقیت آن دارد.
۲- علاقه و پشتکار
ولاگر شدن هم مثل هر کاری به علاقه و پشتکار زیاد نیاز داره. باید به صورت مستمر از مخاطبینت بازخورد بگیری و ویدیوهات رو بهبود بدی.
برقراری ارتباط عمیق و پایدار با مخاطب، رمز موفقیت در هر حوزه ای است.
۳- گوشی یا تجهیزات فنی حرفه ای
گوشی های امروزی اونقدر امکانات خوبی دارن که شاید برای شروع کار نیازی به تجهیزات حرفه ای فیلم برداری نداشته باشی.
اما برای بعدها، بهتره یه دوربین، میکروفن و تجهیزات نورپردازی مناسب این کار رو تهیه کنی.
اگه میخوای با زیر و بم تولید محتوای دیجیتال آشنا بشی، توصیه میکنم یه نگاهی به لینک زیر بندازی:
آموزش تولید محتوای دیجیتال – دیجیتال مستر
۴- نرم افزارهای ویرایش ویدیو
اپلیکیشن های زیادی برای ویرایش ویدیو وجود دارن که امکانات ابتدایی رو در اختیارت قرار میدن و به سرعت میتونی ویدیوهات رو ویرایش و منتشر کنی.
اما برای ویرایش حرفه ای تر میشه از نرم افزاهایی مثل Camtasia یا Final Cut Pro استفاده کرد.
۵- کانال انتشار
یوتیوب مهم ترین پلتفرم برای ولاگ هست و از طرفی چون متعلق به گوگله، از نظر سئو و قرار گرفتن ویدیو در رتبه های بالای نتایج جستجو هم بهت کمک میکنه.
اما از اونجا که کاربران ایرانی فعالیت چندان زیادی در یوتیوب ندارن، میتونی ویدیوهات رو در آپارات هم منتشر کنی.
البته انتشار ویدیو در هر دو پلتفرم توصیه میشه، چون ممکنه ایرانی های خارج از کشور، یوتیوب رو به آپارات ترجیح بدن.
اینستاگرام به طور مستقیم برای ولاگ ساخته نشده، اما از اونجا که بین کاربران ایرانی از محبوبیت بسیار بالایی برخورداره، حتما باید ازش استفاده کنی.
انتشار ویدیو در قالب IGTV یا استوری و حتی لایو میتونه گزینه خوبی باشه.
۵ روش برای کسب درآمد از ولاگ
روش اول: تبلیغ اختصاصی
یکی از ساده ترین روش های کسب درآمد از ولاگ تبلیغ محصولات و خدمات افراد و شرکت های مختلف هست.
البته در صورتی میتونی تبلیغ بگیری که تعداد اعضای کانال و دنبال کننده هات رقم معقول و بالایی باشه.
روش دوم: نمایش تبلیغات
یوتیوب و آپارات یه سرویس درآمدی دارن. به این صورت که یه تبلیغ قبل از شروع ویدیو به کاربر نمایش داده میشه و یه مبلغی در ازای نمایش این تبلیغ، به صاحبان کانال داده میشه.
مسلما هرچه ویدیوهات بازدید بیشتری داشته باشن، درآمدت هم بیشتر میشه.
روش سوم: اسپانسر شدن
با یه شرکتی قرارداد میبندی که توی ولاگ درباره خدمات و محصولاتش صحبت کنی و در ازای این کار یه مبلغی رو ازشون دریافت میکنی.
البته باید اطلاعات کامل و جامعی در مورد محصولات و خدماتشون داشته باشی.
روش چهام: همکاری در فروش
خیلی از اینفلوئنسرهای اینستاگرام این کار رو انجام میدن…
به این صورت که محصول یا خدمات شرکتی رو تو ویدیو تبلیغ کرده و یه کد تخفیف رو هم که مخصوص خودشون هست، معرفی میکنن.
در نهایت بابت هر خریدی که با این کد تخفیف انجام بشه، یه درصدی بهشون داده میشه.
تفاوت این روش با روش اول اینه که تو تنها در صورتی درآمد داری که درآمدی برای تبلیغ دهنده ایجاد بکنی.
اما در روش اول تو در ازای دریافت هزینه ای، تبلیغ رو نشون میدی. اینکه تبلیغ تو به افزایش درآمد تبلیغ دهنده کمکی بکنه یا نه مهم نیست.
روش پنجم: بررسی یا آنباکسینگ محصول
اپلیکیشن های لاغری و تناسب اندام زیاد شدن و یکی از اپلیکیشن هایی که توسط
خیلی از اینفلوئنسرهای اینستاگرام تبلیغ میشه، لیمومی هست.
در واقع اینفلوئنسرها تجربه شخصی شون از این اپلیکیشن رو با تو به اشتراک میذارن و چون تو شاهد زندگی و روزمرگی های اونا بودی و تاثیر رژیم های این اپلیکیشن رو دیدی، احتمال اینکه ازش استفاده کنی بالاتر میره.
خیلی از میکاپ آرتیست ها هم محصولات آرایشی رو معرفی میکنن.
اما چیزی که مهمه، نقد صادقانه است. درغیراین صورت اعتماد مخاطبینت رو از دست میدی.
ولاگ جذاب و پر بیننده، به یه ایده خوب نیاز داره. کسی که به حوزه ولاگینگ پا میذاره، بعد از مدتی فعالیت، متوجه سلیقه و نیازهای مخاطبینش میشه و موضوعات ولاگ هاش رو با توجه به همین مخاطبین، انتخاب میکنه.
روش های مختلفی برای کسب درآمد از ولاگ وجود داره که تو مطلب زیر بهشون پرداختم:
ولاگ چیست و ولاگر کیست؟ ۵ روش کسب درآمد از ولاگینگ
همگیمون به طور ذاتی تنوع طلب هستیم و تو دنیای مجازی به دنبال محتوای جدید و جذاب میگردیم. پس اگه یه ولاگر، خودش رو با این نیاز ما وفق نده، سریع کنار گذاشته میشه. توی این مطلب میخوام در مورد ایده های ولاگری صحبت کنم. اما اول با هم، یه مرور کوتاهی روی عواملی که در کیفیت ولاگ تاثیرگذاره داشته باشیم.
۶ عامل تاثیرگذار در کیفیت ولاگ
-
موضوع
-
محتوا
-
نحوه بیان
-
لحن کلام
-
نوع فیلم برداری
-
کیفیت صدا
ولاگرها برای کسب مهارت در این حرفه به تمرین زیادی نیاز دارن. از طرفی ممکنه بعضی از ولاگ ها به اندازه بقیه جذاب نباشن.
اما اکثر اوقات با ایده پردازی، میشه موضوعات خوب و جذابی رو برای ولاگ پیدا کرد. اگر در ابتدای راه هستی و فکر میکنی که هنوز در این موارد مهارت لازم رو نداری، اصلا نگران نباش. این مهارت ها در طول مسیر بدست میان. دقیقا مثل شنا کردن. شما هر چقدر هم در مورد روش های شنا کردن مطالعه کنی اما تمرین کافی نداشته باشی، خیلی فایده ای نداره. پس فقط شروع کن و در طول مسیر یاد بگیر.
خب، همونطور که گفتم، تو این مطلب قرار شد، ۱۸ ایده ولاگ رو با تو به اشتراک بذارم. پس اگه دوست داری ولاگر بشی، از این ایده ها کمک بگیر و فعالیت خودت رو هر چه زودتر شروع کن.
۱۸ ایده جذاب و فوق العاده برای ولاگ
-
معرفی خودت
ویدیو رسانه قوی تر و جذاب تری نسبت به متنه. همین موضوع در خصوص ولاگ هم صدق میکنه و اکثر افراد ولاگ رو بیشتر از بلاگ دوست دارن.
فرض کن معلم زبان انگلیسی هستی و برای اولین بار وارد کلاست شدی. اولین کاری که میکنی چیه؟
مطمئنا معرفی خودت به دانش آموزان، درسته؟
همین معرفی کوتاه پیش زمینه ای برای برقراری ارتباطه و این ارتباط در دنیای مجازی از اهمیت بسیار زیادی برخورداره.
پس اولین ویدیوی تو به عنوان ولاگر باید به معرفی خودت اختصاص داده بشه.
لازم نیست زیر و بم زندگیت رو با مخاطبین به اشتراک بذاری. سعی کن از خودت، شخصیتت، شغلت و علاقه مندی هات حرف بزنی.
-
اهداف کوتاه مدت و بلندمدت
سبک زندگی و طرز فکر خیلی از ولاگرها روی مخاطبینشون هم تاثیرگذاره.
یادته وقتی برای کنکور درس میخوندی میزان تعامل با دوست صمیمیت چقدر زیاد بود؟
اون موقع تو و دوستت، یه هدف مشترک یعنی قبولی در دانشگاه داشتین و همین هدف مشترک هم ارتباط شما رو عمیق تر کرده بود. هر دو داشتین برای دستیابی به این هدف، پا به پای هم حرکت میکردین.
تو دنیای مجازی هم دوست داریم با کسی در ارتباط باشیم که هدفی مشابه هدف خودمون داره. پس شفاف سازی هدف ها به شکل گیری این ارتباط کمک میکنه.
البته هدف میتونه خیلی جزئی و کوتاه مدت هم باشه.
مثلا میتونی راجع به اضافه وزنت و هدفی که برای لاغری گذاشتی، با مخاطبین صحبت کنی.
همین هدف خودش زیرشاخه هایی داره که میتونه موضوع ولاگ های بعدی تو باشه.
-
مشکلات و چالش ها
رسیدن به هدف، با مشکلات و چالش های زیادی همراهه. اما چیزی که مهمه راه حل مشکلات و درس هاییه که از چالش ها یا حتی شکست ها میگیریم.
فرض کن چند وقته که مشکل بی خوابی داری (مسئله ای که خیلی ها درگیرشن!). میتونی دربارش ولاگ درست کنی و اطلاعات مفیدی رو که برای رفع این مشکل در اختیار داری، با مخاطبین به اشتراک بذاری.
یکی از مزیت های بیان مشکل، فعال کردن مخاطبین هست. میپرسی چطوری؟
کافیه یکی یه اطلاعاتی در این زمینه داشته باشه ? شک نکن که کلی نظر و پیشنهاد دریافت میکنی و یه تعامل بین مخاطبینت هم بوجود میاد.
-
پشت صحنه
حتما برای تو هم پیش اومده که جایی مهمون باشی، یه سر به آشپزخونه بزنی و ببینی چه خبره؟ چه غذاهایی منتظرتن؟ چطوری دارن پخته میشن و …
اگه آدم شکمویی باشی، احتمالا یه ناخنک هم به غذاها میزنی ?
همه مون کم و بیش یه حس کنجکاوی تو وجودمون داریم. حالا مال بعضی ها بیش از حده!!!
ولاگ هایی که از پشت صحنه کار درست میکنی، میتونه خیلی جذاب باشه.
مثلا اگه ولاگر آشپزی هستی، یه ولاگ از آشپزخونه ای درست کن که بعد از آشپزی حسابی به هم ریخته! همین اقدام یه حس صمیمیتی بین تو و مخاطبینت بوجود میاره.
ما تو میلاد آکادمی یکی از همین ویدیوهای پشت صحنه رو درست کردیم و تجهیزات خودمون برای ساخت ویدیو رو معرفی کردیم:
00:00 06:03 |
-
روزمرگی ها
روزمرگی یکی از پرطرفدارترین موضوعات برای ساخت ولاگه.
دلیل محبوبیت این نوع ولاگ هم به همون حس کنجکاوی ما برمیگرده.
قطعا دیدن کارهایی که آقا یا خانم ایکس (که تو زندگی شخصی و کارش خیلی خیلی موفقه) از صبح تا شب انجام میده میتونه الگوی خوبی باشه.
خیلی ها، الگوبرداری از افراد موفق رو دوس دارن. مثلا:
-
بیدار شدن سر ساعت ۵ صبح
-
ورزش صبحگاهی
-
رژیم غذایی روزانه
-
مطالعه
-
تماشای فیلم
-
مسافرت
-
و …
اما چیزی که مهمه ایجاد تنوعه. اگه هر روز صبح که بیدار میشی از کارهای روتینت فیلم بگیری، بعد از چند روز مخاطبینت از ویدیوهات خسته میشن.
مثلا اگه عادت زود بیدار شدنت رو به اشتراک میذاری، حتما از مزیت های این کار هم صحبت کن. یا اینکه روش هایی برای بیدار شدن سر ساعت ۵ صبح رو شرح بده.
-
مستند
برای ساخت مستند باید در مورد موضوع مستند اطلاعات زیادی داشته باشی و به تخصص و حوزه کاریت مرتبط باشه.
بعد از انجام تحقیقات لازم، یه سناریو تهیه کن و بعد برو سراغ فیلم برداری!
موضوعات تاریخی، زندگی افراد مشهور و … سوژه های خوبی برای ساخت مستند هستن.
-
نقد و بررسی
این موضوع هم مثل مستند به کمی تخصص نیاز داره. موضوعات مختلفی برای نقد و بررسی وجود دارن. برای مثال:
-
فیلم
-
کتاب
-
اپلیکیشن
-
کالای دیجیتال
-
و …
اما یادت باشه که نقد باید کاملا بی طرفانه و صادقانه باشه.
-
گزارش رویداد
اگه اخیرا به یه نمایشگاه نقاشی رفتی یا تو یه جلسه شعرخوانی شرکت کردی، بد نیست که ویدیوی کوتاه از اونا تهیه کنی.
حتما نظرت رو راجع به رویداد بیان کن و اگه رویداد همچنان ادامه داره، اطلاعات کاملی از ساعت و مکان برگزاری اون به مخاطبین بده.
-
چالش های روز
تیک تاک یکی از شبکه های اجتماعیه که به چالش ها رنگ و بوی تازه ای داده. اگه با این اپلیکیشن آشنا نیستی، این مطلب رو بخون:
تیک تاک و میزان محبوبیت آن در ۲۰۲۰
با انجام یه سرچ ساده توی گوگل، میشه لیستی از چالش های روز رو پیدا کرد. میتونی در مورد هر کدوم که دوست داشتی ولاگ درست کنی.
البته این نوع ولاگ ها عمدتا خیلی کوتاهن و بیشتر جنبه سرگرم کننده دارن.
-
اشتراک گذاری اطلاعات
هر اطلاعاتی که بتونه به یه نحوی به مخاطب کمک کنه، مورد استقبال واقع میشه.
اگه در زمینه گل و گیاه اطلاعات داری، اون رو به اشتراک بذار.
اگه از اپلیکیشن های موبایل سر در میاری، اپلیکیشن های کاربردی رو معرفی کن.
و …
-
علاقه مندی ها
خیلی وقت ها انتخاب های ما بر اساس پیشنهادات بقیه است.
مثلا یکی از دوستامون درباره فیلم موردعلاقه اش حرف میزنه و ما هم تصمیم میگیریم اون فیلم رو تماشا کنیم…
صحبت کردن در مورد علاقه مندی ها میتونه موضوع جذابی برای ولاگ باشه. مثلا:
-
کتاب های موردعلاقه
-
فیلم های مورد علاقه
-
پیج های اینستاگرام موردعلاقه
-
غذاهای موردعلاقه
-
شهرها و کشورهای موردعلاقه
-
و …
-
سفر
همه مون دوست داریم از تجربیات مفید دیگران استفاده کنیم. مسافرت پر از تجربه های جدیده و میتونی ولاگ های خیلی جذابی از سفرهات تهیه کنی.
از آماده سازی تجهیزات سفر گرفته تا بازدید اماکن دیدنی و …
سعی کن تو این سبک از ولاگ ها اطلاعات مفید رو با چاشنی تجربه شخصی به مخاطب ارائه بدی.
اینکه فقط یه اطلاع رسانی درباره مکان بکنی به هیچ وجه جذاب نیست، باید از تجربه و چالش های خودت هم صحبت کنی.
اگه اتفاق جالبی برات افتاده یا چالش بزرگی رو پشت سر گذاشتی، حتما اون رو در ویدیو به اشتراک بذار.
-
سبک زندگی
میتونی در ولاگ هات عادت های خوبی مثل ورزش صبحگاهی، رژیم غذایی و تغذیه سالم و … رو که خودت هم بهشون پایبندی، به نمایش بذاری.
مثلا لباس ورزشی بپوش و یه تمرین ساده رو نمایش بده یا اگه میخوای یه سالاد رژیمی درست کنی، مراحل کار رو در قالب ولاگ به اشتراک بذار.
اگه فرد منضبطی هستی، راز این عادت خوب رو فاش کن!
-
ترفندها
این موضوع خیلی خیلی گسترده است و به راحتی میشه بی نهایت ولاگ باهاش درست کرد. مثلا:
-
ترفندهای عکاسی
-
ترفندهای رانندگی در شب
-
ترفندهای خانه داری
-
ترفندهای تمیز کردن منزل
-
ترفندهای نگهداری از ماشین
-
ترفندهای ترتیب فرزند
-
ترفندهای نگهداری از گیاهان آپارتمانی
-
ترفندهای پس انداز
-
ترفندهای افزایش عمر باتری گوشی و لپ تاپ
-
ترفندهای آشپزی
-
ترفندهای درس خواندن و تست زنی
-
ترفندهای خرید و بسته بندی کادو
-
و …
-
سوال و جواب
میتونی از مخاطبینت خواهش کنی هر سوالی که از تو دارن رو ارسال کنن. بعد یه ویدیو ضبط کن و در اون، به تک تک سوالات جواب بده.
اگه تعداد سوالات خیلی زیاده، اونارو دسته بندی کن (چند تا ویدیو درست کن) تا ویدیو طولانی و خسته کننده نشه.
-
پاسخ به سوالات متداول
اگه تو اینستاگرام فعالیت میکنی، احتمالا حجم پیام های دایرکتت بالاست. خیلی از کاربران درباره حوزه کاری یا موضوعات متفرقه ازت سوال میپرسن.
سوالات تکراری زیادن و برای اینکه در زمان صرفه جویی کنی، بهتره هرازگاهی یه لیست از سولات متداول تهیه کنی و به صورت ویدیویی به همشون جواب بدی.
-
بایدها و نبایدها
این موضوع هم در واقع یه نوع ولاگ از نوع اطلاع رسانی محسوب میشه. نکته مهم انتقال اطلاعات صحیح و معتبره.
مثلا میتونی در مورد موضوعات زیر، ولاگ بسازی:
-
بایدها و نبایدهای خرید گوشی
-
بایدها و نبایدهای عکاسی در شب
-
بایدها و نبایدهای سفر به کشورهای خارجی
-
بایدها و نبایدهای خرید کالای دست دوم
-
بایدها و نبایدهای انتخاب همسر
-
بایدها و نبایدهای دکوراسیون منزل
-
و …
-
مصاحبه